Recension: Spyro Reignited Trilogy

Under sena 90-talet var Sony och PlayStation kungar över 3D-plattformsspel (med undantag för Super Mario 64, förstås) och två spelstudior som idag står stolta bland industrins giganter (Naugthy Dog och Insomniac) bidrog med sina egna serier. Den förstnämnda var Crash Bandicoot och Insomniac själva levererade Spyro the Dragon.

Efter flera år i skymundan på grund av de (åtminstone tillfälligt) omåttligt populära Skylanders-spelen har det blivit dags för Spyro att återigen kliva ut i rampljuset. Crash Bandicoot fick ett strålande återtåg förra året och i somras till Xbox One och nu gör Spyro honom sällskap med Spyro Reignited Trilogy.

Som namnet antyder rör det sig om en nyversion av de tre första spelen i serien och utvecklarna Toys for Bob har skött arbetet med att föra in Spyro i en ny generation. Efter flera delar i Skylanders-serien har denna studio koll på Spyro och det märks ögonblickligen.

Samtliga spel är så pass regelrätta remakes de kan bli. Nivåerna är identiska med originalspelen och upplägget likaså. Jag får snabbt flashbacks till dagar då jag och min bästa vän spenderade timmar (bokstavligt talat) med att jaga ettriga fiender som sprang i cirklar, bärandes föremål som vi ville samla på oss. Samma känsla dyker upp här och Reignited Trilogy fyller mig med en sådan nostalgisk värme att jag inte kan låta bli att le med hela ansiktet.

Samtidigt har grafiken fått en rejäl uppryckning och samlingen ser kort och gott magiskt bra ut. Animationerna är silkeslena och samtliga karaktärer ser ut som att de är plockade rakt från en Pixar-film. Spelen är så sagolikt vackra att jag stundtals finner mig själv med att bara insupa den fantastiska atmosfären, som har tonsatts med ett stundtals lika briljant soundtrack.

Toys for Bob har på många sätt skapat den ultimata hyllningen till en av det sena 90-talets populäraste maskotar. Samtidigt har de varit lite väl noga i sin återgivning av originalen så flera frustrerande element finns kvar, som till exempel stundtals bristfällig nivådesign och avsaknad av undertexter. Det sistnämnda har lyfts som ett problem för folk med hörselsvårigheter och det återstår att se om Activision avsätter resurserna hos utvecklingsteamet för att åtgärda detta.

Med dessa små invändningar överstökade kan jag återgå till att berätta vilken otroligt charmig upplevelse Spyro Reignited Trilogy är. Det är 3D-plattformande från 90-talet i dess bästa och ibland sämsta bemärkelse. Spelen varken var eller är perfekta och kan i vissa stunder kännas rejält föråldrade men det går ändå inte att ta ifrån charmen som denna samling erbjuder. Oavsett om du spelade Spyro när han först dök upp eller om detta är din första bekantskap är det en resa väl värd att göra.

Den grafiska designen är underbar
Musik av Stewart Copeland från The Police
Tre välfyllda spel