Recension: Fallout 76

Att flytta Fallout-serien ut i onlinevärlden låter på pappret som ett genidrag. Tanken på att få utforska en post-apokalyptisk värld tillsammans med vänner är egentligen en solklar idé. När Bethesda nu släppt Fallout 76 har de försökt förverkliga just denna idé och även om tanken säkerligen har varit god är slutresultatet kort och gott ett misslyckande.

Det hela börjar inte så pjåkigt dock, när jag får ta med min egenskapade karaktär ut ur Vault 76 på ”Reclamation Day”, för att återbygga en värld som nästintill förintats av kärnvapenkrig. Skillnaden är alltså att jag denna gång i princip enbart kommer att möta karaktärer som kontrolleras av andra spelare. Återigen, i teorin är detta alldeles fantastiskt.

I realitet är det dock ett kolossalt misslyckande på flera punkter. Fallout 76 kan med tveksam stolthet benämna sig som ett av de mest buggfyllda AAA-spel jag någonsin stött på. Det finns mindre buggar (inte helt ovanligt i Bethesdas spel) som får föremål att försvinna, som får mig att falla genom spelvärlden och liknande. Det finns dessutom buggar som låser uppdrag och gör att de inte kan färdigställas och jag har själv stött på en bugg som korrumperat hela min sparfil och således tvingat mig att avinstallera spelet och börja om från början. Detta har varit en bidragande faktor till att min recension har dröjt så pass länge.

Utöver dessa tekniska problem finns dessutom det faktum att Fallout utan NPC:er aldrig blir lika roligt. Det känns dessutom som att Bethesda har fuskat lite där de sagt att alla karaktärer du möter kontrolleras av andra människor. Detta räknar dock inte in robotarna. Och Fallout 76 innehåller MÅNGA robotar. Så det finns gott om NPC:er, de är bara tillverkade av metall den här gången.

Uppdragsdesignen lämnar också en hel del att önska, framförallt under spelets första timmar. Det finns bokstavligt talat uppdrag där jag ska koka vatten, vilket är precis lika spännande som det låter. Många andra uppdrag når samma svindlande höjder av spänning och även om det blir bättre längre in är det långt ifrån samma klass som de quest lines som finns i exempelvis Fallout 4.

Visst, det är roligt att utforska ödemarken tillsammans med vänner en stund men även detta blir snabbt långtråkigt. Återigen känns det som att Fallout 76 hade behövt lite mer tid i valvet innan det släpptes lös i världen för det som finns här nu är inte tillräckligt polerat, tillräckligt slipat eller tillräckligt roligt för att motivera ett köp.

Bethesda har redan släppt flera enorma patchar för att försöka fixa spelet och med tiden kan Fallout 76 förhoppningsvis bli den upplevelse som Bethesda och fansen hoppats på. I dagsläget är det dock ironiskt nog inget mer än en rejäl bomb.

Fallout med dina vänner
En på pappret intressant spelvärld

Tonvis av buggar