Recension: Battlefield V

Det är lätt att glömma men Battlefield-serien har inte återvänt ordentligt till Andra Världskriget på väldigt många år. Visst släpptes Battlefield 1943 år 2009 men det var en betydligt mer komprimerad upplevelse än de flesta är vana vid. Utöver det var det senast år 2002 vi utkämpade det stora kriget, i seriens första del, Battlefield 1942. Sedan dess har vi besökt Vietnam, framtiden, nutiden och Första Världskriget. Nu har serien dock äntligen bestämt sig för att återvända hem och vilken återkomst det blir!

Jag har länge haft en särskild plats i mitt hjärta för Battlefield och serien har skänkt mig ändlösa timmar av multiplayerunderhållning. Så är fallet även med Battlefield V, en titel som anammar det som alltid varit seriens starka sida samtidigt som det finjusteras, förändras och förbättras på flera olika ställen. Resultatet är en otroligt slipad upplevelse som tyvärr kan kännas lite fattig emellanåt.

Battlefield V tar med oss över stora delar av världen i både enspelarläge och på flerspelarkartorna. Jag får besöka snöiga Norge, öknar och allt däremellan och allt målas upp med DICE:s fantastiska Frostbite-motor som målar upp landskap som ibland är häpnadsväckande vackra. Det enda som gör det hela bättre är den ljuvliga förstörelse som spelmotorn tillåter, i klassisk Battlefield-anda.

Precis som i Battlefield 1 presenteras kampanjen med kortare kapitel som kallas War Stories. Här får vi följa norska frihetskämpar, piloter och så småningom även en tysk stridsvagnspatrull. Den sistnämnda episoden har dock inte släppts än utan kommer tråkigt nog som DLC längre fram. Detsamma gäller det omtalade Battle Royale-läget, som inte förväntas anlända förrän våren 2019. Just Battle Royale känns som en perfekt passform för Battlefield så det är väldigt trist att läget låter sig vänta, särskilt efter att Call of Duty anammat det på ett så lyckat sätt med sitt Blackout-läge.

Det som faktiskt finns här är dock fantastiskt på många sätt. Utöver grafiken bjuder DICE på en ljudbild som är i stort sett oöverträffad i spelvärlden, med ljudeffekter från vapen som känns unika och ett dovt muller när stridsvagnar rullar in. Kartorna är varierade och underhållande med häpnadsväckande storlekar och möjligheter. Att lära sig spela olika kartor tar inte lång tid men att bemästra dem lär göra det.

Höjdpunkten bland nyheterna är Grand Operations, en utveckling av Operations från Battlefield 1 som erbjuder en ihopsydd samling där flera olika spellägen sömlöst flyter in i varandra och erbjuder en otroligt intensiv upplevelse. Om du ska dyka in i Grand Operations bör du dock försäkra dig om att ha gott om tid tillgängligt då en enda runda kan ta väldigt lång tid. Som småbarnsförälder har jag upptäckt att det inte är helt lätt att få tid till detta men även om du inte har en liten människa som kräver din uppmärksamhet bör du ha siktet inställt på åtminstone en dryg timme per runda.

Utvecklarna har även gjort flera förändringar i de olika soldatklasserna för att uppmuntra till starkare lagspel och vissa klasser har förändrats så till den milda grad att de kan vara svåra att använda för den ensamme spelaren. Allt har gjorts för att fösa spelare mot samarbete och i viss mån fungerar det, även om jag stött på fler tuffa ensamvargar än jag är bekväm med.

Spelet plågas i dagsläget av en del buggar som lämnar en något kantstött upplevelse, även om det aldrig är riktigt lika illa som när Battlefield 4 släpptes en gång i tiden. Det rör sig om animationer som krånglar här och där och ett par glitchar men det är inget som DICE inte lär ha ordnat inom en patch eller två.

Battlefield V är på många sätt en ren triumf och ett praktexempel på hur bra denna serie kan vara. Med en bländande läcker presentation, flertalet fantastiska kartor och ett godkänt flerspelarläge är Battlefield V en värdig efterföljare till Battlefield 1 och ett spel som jag kommer återvända till under lång tid framöver.

Fantastiskt vackert
Ljudet!
Kartorna