Recension: GRIP: Combat Racing

Vid åren kring millenieskiftet släpptes en duo racingspel som plockade inspiration från såväl F-Zero som dåtidens populära radiostyrda bilar som kunde köras även uppochnedvända. Dessa spel erbjöd sanslösa hastigheter och gott om action till PC och PlayStation 1. Dess två spel var Rollcage och Rollcage 2.

Rollcage är en serie som ganska snabbt föll i glömska och ingen ny del har släppts på väldigt många år och det kommer förmodligen aldrig ske heller. Jag är dock inte ensam om att ha varma minnen från denna serie och vi har nu istället fått GRIP, ett spel som är Rollcage 3 i allt förutom just namnet. Frågan är om konceptet håller än idag?

GRIP bjuder först och främst på en sak, nämligen svindlande höga hastigheter. Det är inte alls ovanligt att hastighetsmätaren närmar sig 1000 km/h och farten gör att min bil kan köra på mark, väggar och tak. Det är ingen underdrift att säga att tyngdlagen inte riktigt gäller i GRIP. Om jag hoppar från en ramp och låter bilens ovansida nudda ett tak svänger kameran runt och jag får plötsligt grepp för att köra i taket. Detta leder till flera lopp som är kort och gott spektakulära. Lägg till en rad olika vapen och andra föremål och du har receptet för ett bränsledrivet kaos som doftar tidigt 2000-tal på bästa tänkbara sätt.

Spelet flyter överlag på i stabila 60 bildrutor per sekund och fordonsdesignen är läcker om än något enformig. Flera av spelets banor är väldesignade men den grafiska stilen går lite för ofta i färgerna brunt och grått. Jag hade gärna sett en något mer färgstark presentation. Spelet dras också med en rad märkliga fysikbuggar som gör att min bil inte alltid beter sig som den borde göra, vilket kan vara enerverande, särskilt när jag deltar i onlinetävlingar.

GRIP erbjuder flera spellägen, bland annat en kampanj (som består av en rad turneringar), ett traditionellt snabbspelsläge, onlinetävlingar och spel över delad skärm. Det sistnämnda är det klart mest underhållande då det verkligen för tankarna tillbaka till lokala tävlingar i Rollcage för snart 20 år sedan.

Det känns dock som att tiden kanske sprungit ifrån Rollcage en aning. GRIP anammar allt som gjorde Rollcage unikt men det tillförs i ärlighetens namn inte särskilt mycket nytt. Som en följd blir GRIP ett spel av en svunnen tid, med allt vad det innebär. Om du verkligen har suktat efter mer Rollcage är GRIP ett värdigt tillskott i serien. Var dock beredd på att den serien kanske inte är fullt så bra som du minns den.

Kreativa nivåer
Spel på delad skärm
Extrema hastigheter