Recension: The Vanishing of Ethan Carter

The Vanishing of Ethan Carter har funnits ute till PC och PlayStation 4 i flera år redan och det är äntligen Xbox One-ägarnas tur att uppleva ett av de mest stämningsfulla spel som släppts under senare år, dessutom med fullfjädrat stöd för Xbox One X. Stämningen är spelets absolut främsta styrka och redan från inledningen när jag introduceras för den lummiga värld som agerar spelplan är jag fast och trots de ljusa färgerna känner jag direkt att det ligger ett mörker över spelet.

1403798924-the-vanishing-of-ethan-carter-key-artJag tar mig an rollen som privatdetektiven Paul Prospero som kallas till Red Creek Valley för att hjälpa titelns Ethan Carter. Prospero har en rad märkliga övernaturliga krafter som används för att reda ut de många mysterium och gåtor som han stöter på genom äventyrets gång.

The Vanishing of Ethan Carter påminner en hel del om popkulturella klassiker som Twin Peaks och till viss del även Xbox 360-spelet Alan Wake. Detta gäller främst när det kommer till stämningen som jag nämde tidigare. Att utforska Red Creek Valley är en smått surrealistisk upplevelse och saker och ting är aldrig riktigt som de först verkar.

ethancarter_review_b_1080.0Det är svårt att gå in djupare i vad som händer under Prosperos vistelse i Red Creek Valley utan att avslöja för mycket. The Vanishing of Ethan Carter är ett spel som du bör uppleva utan att veta något om det då det förhöjer upplevelsen oerhört.
Något som är viktigt är dock att ha ganska stort tålamod. Spelet vägrar nämligen att följa de senaste årens trend där spel ständigt vill hålla spelaren i handen. När jag startar The Vanishing of Ethan Carter är jag från första stund helt fri att utforska världen och lösa pussel på egen hand. Det finns inga smidiga system som ger mig övertydliga ledtrådar om vad jag ska göra och inga pilar som visar vart jag ska gå härnäst.

Resultatet är en upplevelse med härligt hög utmaningsnivå, som lyckas vara svårt utan att kännas omöjligt. Jag som spelare får helt fria händer att göra allt i min egen takt och flera pussel består av många olika moment som jag kan välja att återkomma till om jag behöver en paus eller helt enkelt hittar något som verkar mer spännande runt hörnet. Vissa pussel kan bli en smula frustrerande när jag har försökt till synes alla möjliga lösningar utan att komma vidare. Detta hör dock genren till och är något jag lär mig att acceptera.

TheVanishingOfEthanCarter_featuredDet rör sig också om ett mycket vackert spel, med detaljerade miljöer och fantastisk musik. Om du äger en Xbox One X har du alternativet att ta del av spelet i full 4K-upplösning, vilket ger en otroligt skarp upplevelse. Det har även introducerats olika alternativ för grafiken vilket gör att du kan välja att prioritera upplösning eller bilduppdatering, med varierade resultat. Om du hellre känner för att utforska världen i The Vanishing of Ethan Carter utan pussel och mysterium har utvecklarna hos The Astronauts inför denna version haft den goda smaken att lägga till ett renodlat utforskningsläge. I detta läge lyfter du bort hela den narrativa delen av spelet och kan istället fritt utforska miljöerna precis så fritt du vill. Det är ett lysande tillskott som tillför mer än jag först trodde.

The Vanishing of Ethan Carter är ett spännande, medryckande mysterium som alla bör uppleva. För den blygsamma prislappen går det inte att se spelet som något annat än ett rent kap och jag är nu väldigt nyfiken på vad utvecklarna The Astronauts ska hitta på härnäst.

Otroligt stämningsfullt
Den fantastiska presentationen
Gott om Twin Peaks-vibbar