Recension: Rime

Rime har haft en lång och aningen problematisk utveckling sedan det först utannonserades för flera år sedan. Pusselplattformaren från Tequila Works visades upp för första gången för flera år sedan, då tänkt som en PlayStation-exklusiv titel. Sedan blev det tyst väldigt länge och rykten om att spelet var nedlagd började surra. Plötsligt dök det dock upp igen nyligen och nu är spelet äntligen här.

Rime 2Rime är ett spel ur samma skola som titlar som Journey och Abzu i och med att det saknar dialog och låter de fantastiska miljöerna sköta berättandet. Samtidigt syns det klar estetisk inspiration från framförallt The Legend of Zelda: The Wind Waker. I spelets inledning vaknar en ung pojke upp på stranden som tillhör en mystisk ö. Han har ingen aning om hur han hamnat där eller varför och det enda han kan göra är att börja leta efter svar.

Den gåtfulla ön påminner inledningsvis om ön från The Witness, med sina starka färger och harmoniska känsla. Gott om hemligheter finns det också, vilket den unge pojken snart upptäcker. Magiska pussel väntar runt varje hörn och vem är egentligen den mystiske rödklädde skepnad som gång på gång dyker upp precis utanför pojkens räckhåll?

Rime bjuder på många frågor under de första timmarna och tar god tid på sig innan svaren börjar rulla in. Efter ett tag visar det sig att ön bara är en av platserna som pojken besöker och med nya platser kommer nya faror.Rime 3Tequila Works har skapat ett stämningsfullt äventyr som låter miljöerna och musiken föra berättelsen framåt, helt utan dialog. Pusslen är ofta utmanande men aldrig så svåra att spelandet blir frustrerande. Det finns heller inga direkta strider att tala om utan spelet fortsätter i ett relativt lugnt tempo med vissa toppar där pulsen höjs.

Visuellt sett är spelet mästerligt designat med ett färgschema som nästan hoppar ur min TV, trots att min gamla Xbox One inte har HDR-stöd eller något liknande. Musiken är minst lika värd din uppmärksamhet och går från stilla och melodramatisk till storslagen och pampig sömlöst.

Om det är något jag har problem med när det gäller Rime är det dock bilduppdateringen. Det rör sig inte om ett spel som borde vara särskilt krävande på ett tekniskt plan men trots detta har spelet svårt att hålla en stabil bilduppdatering. Vissa stunder fungerar det utan problem men andra gånger märker jag att det tappar rejält, vilket är aningen trist för ett spel som annars är så estetiskt välgjort.

Rime 1Att gå in i djupare detaljer kring vad som händer i Rime vore att avslöja för mycket. Jag rekommenderar istället att du tar dig tiden att uppleva Rime själv, i din egen takt. Det må inte kännas helt unikt då det lånar flera idéer från andra spel men det är likväl en upplevelse som du inte kommer att ångra.

Fantastisk design
Smarta pussel
Underbar musik