Recension: The Surge

När Lords of the Fallen släpptes häromåret, mitt under Dark Souls-seriens högsta punkt på popularitetsskalan avskrevs det som en simpel klon. Det var ett spel som försökte göra samma sak men som inte riktigt lyckades. Det bjöd på ett liknande upplägg, snarlika strider och samma typ av miljöer. Även om Lords of the Fallen inte på något sätt var ett dåligt spel nådde det inte samma nivåer som dess inspirationskälla.

Surge 1Det sägs dock att trägen vinner och utvecklarstudion är nu tillbaka med ännu ett Dark Souls-doftande spel. Denna gång må konceptet med actionrollspel med hög svårighetsgrad vara intakt men annars är det inte mycket som känns igen.

The Surge är nämligen så långt från Dark Souls man kan komma med sina futuristiska miljöer, Exo-skelett och robotfiender. Spelet tar sin början när jag i rollen som en man vid namn Warren anländer till en forskningsstation där han ska arbeta med hjälp av tidigare nämnda Exo-skelett. Saker och ting går dock inte som planerat (vilket det sällan gör i spelvärlden) och under operationen skadas Warren och blir kort och gott kasserad och slängs på soptippen.

Detta stoppar honom dock inte från att ge sig ut på ett uppdrag för att ta reda på vad som egentligen hänt honom och vem som ligger bakom det hela. Detta görs genom att använda det nyvunna Exo-skelettet för att pulvrisera alla motståndare som står i hans väg. Om inte de hinner först, vill säga.

Surge 2The Surge är inte ett enkelt spel på långa vägar, samtidigt som det inte känns fullt lika oförlåtligt som Dark Souls. Det hela handlar om att studera fienders rörelsemönster för att hitta rätt tillfällen att anfalla och att veta när jag ska hålla mig borta. Om jag gör ett misstag räcker det med ett par träffar från även svagare fiender för att jag ska falla till marken och behöver spela om allting från min senaste sparpunkt. Med lite tur kan jag hitta tillbaka och plocka upp delar av det som gått förlorat när jag stupat.

Det hela må låta väldigt mycket som den tidigare nämnda spelserien från From Software men det som får The Surge att sticka ut och bli en helt egen upplevelse är spelets sci-fi-tema. Borta är mörka slott, förvridna monster och facklor. Istället bjuds det på robotar, drönare och en hel del annat spännande som får konceptet att kännas nytt och fräscht. Den överhängande tonen av smutsig och rentav skitig sci-fi är långt från den polerade framtidsdröm som Mass Effect-serien bjuder på men den är likväl välkommen.

Lika välkommet är spelet system för uppgraderingar, som ger mig tillgång till en rad nya förmågor under spelets gång som gör att Warren förvandlas från en vanlig snubbe i robotdräkt till en futuristisk mördarmaskin beväpnad med ett enormt mekaniskt svärd. The Surge har en förmåga att plocka inspiration inte bara från Dark Souls utan från filmer som The Terminator och liknande klassiker. Framförallt är det väldigt roligt att spela och underhåller på ett sätt som Lords of the Fallen aldrig riktigt lyckades med.

Surge 3The Surge må vara brutalt utmanande emellanåt men det känns aldrig oöverkomligt och jag finner mig själv nyfiken på vad som händer härnäst. Jag vill nysta i mysteriet kring företaget CREO, jag vill uppgradera Warrens förmågor ytterligare lite till och jag vill helt enkelt se vad som väntar runt nästa hörn. The Surge väcker min överlevnadsinstinkt och det är ett spel som jag definitivt kommer att återvända till flera gånger, om så bara för att få uppleva dess härliga strider ännu en gång.

Välgjord stridsmekanik
Läcker design
Svårt men inte omöjligt