Recension: Dirt 4

Under förra året dundrade Codemasters ut konsolversionen av Dirt Rally, avstickaren från deras Dirt-serie som i sin tur var en avstickare från den klassiska Colin McRae-serien. Dirt Rally frångick det arkaddoftande upplägget i tidigare Dirt-spel till förmån för en simulator som var på blodigt allvar. Dirt Rally är än idag ett spel som inte drar sig för att slunga dig baklänges in i en gran om du inte respekterar dess regler.

Dirt 4 2Dirt Rally fick ett otroligt positivt mottagande då det erbjuder en nivå av simulation som serien aldrig levererat tidigare och spelets framgångar visade en gång för alla att det finns ett sug efter stenhårda rallysimulatorer. Nu är Codemasters tillbaka med nästa del i serien, som fått titeln Dirt 4.

Denna gång har utvecklarna valt två helt olika sätt att uppleva spelet. För fans av Dirt Rally finns simulationsläget, där fysiken känns igen från föregångaren och där svårighetsgraden har skruvats upp till 11. Fysikmotorn har förbättrats ytterligare och framförallt viktfördelningen av spelets olika bilar känns av mer nämnvärt än i föregångaren.

Om du hellre håller ditt spelande lite mer lättsamt finns gamer-läget. Detta spelläge behåller utmaningen till stor del men gör kontrollen lite mer lätthanterlig och mer i linje med tidigare Dirt-spel, om än inte riktigt lika arkadinriktad. Valet att erbjuda samma spel med två så vitt skilda upplevelser visar sig vara ett rent genidrag då det ger hardcorefansen från Dirt Rally mer av det goda men samtidigt öppnas spelet upp för de som inte är beredda att ha saker som fjädring och vridmoment i åtanke när de väljer bil.

Dirt 4 3Den andra stora nyheten i Dirt 4 är att Your Stage-funktionen. Denna till synes enkla funktion låter mig skapa ett nästintill oändligt antal egna nivåer med hjälp av ett par enkla knapptryck. Då WRC-licensen nu är exklusiv för WRC-spelen är detta ett strålande sätt för Dirt-serien att bjuda på tonvis av nytt innehåll som i teorin aldrig tar slut. De automatiskt genererade sträckorna är nästan alltid extremt välgjorda och känns som en riktig rallysträcka som existerar ute i världen.

Utöver Rallytävlingar har Dirt 4 inkluderat flertalet andra discipliner, som Rally Cross och Land Rush. Samtliga olika tävlingssätt är även de extremt väldesignade och erbjuder ett trevligt avbrott från Rally, som fortfarande är den huvudsakliga tävlingsformen. Karriärläget är rejält förbättrat jämfört med Dirt Rally och erbjuder fler tävlingsformer, möjligheten att bygga upp ett eget racingstall och att uppgradera mina bilar och mycket annat. Lägg till en rad flerspelarlägen och tidigare nämnda Your Stage och du har ett racingpaket som nästan är fyllt till bristningsgränsen.

Jag är lite besviken på att det endast finns fem olika miljöer för rallyracing, det känns aningen fattigt. Samtidigt är miljöerna (som inkluderar Sverige, USA och Australien) alla så otroligt varierade från varandra att det är svårt att gnälla överdrivet mycket. I spelets community-evenemang tävlas det nu på sträckor som är helt nya för alla inblandade, vilket gör att alla tävlar på samma villkor.

Dirt 4 1Presentationsmässigt bjuder Dirt 4 på en smått oslagbar ljudbild där allt från smällande avgasrör och växlingar låter fullkomligt lysande. Visuellt sett kan spelet upplevas aningen platt i vissa områden bara för att totalt blända mig i nästa. Ljussättningen är strålande, partikeleffekter och vädereffekter likaså. Spelet är kort och gott en fröjd för både öga och öra.

Dirt 4 är ett typexempel på hur en utvecklare tar ett steg bakåt men två steg framåt. Codemasters har lyckats bygga vidare på både de ursprungliga Dirt-spelen och Dirt Rally samtidigt, vilket är ganska häpnadsväckande. De har skapat ett racingspel som går balansgången mellan oförlåtande simulator och mer lättillgänglig på ett strålande sätt. 2017 ser ut att bli ett riktigt bra år för racingspel med Forza Motorsport 7, Need for Speed Payback och F1 2017 som väntar i depåerna. Redan nu är ribban dock satt och andra utvecklare har ett tungt jobb framför sig om de vill överträffa Dirt 4.

Your Stage
Karriärläget
Valet mellan Gamer och Simulator