Recension: The Witness

The Witness är ett intressant spel på många sätt. Det är dels ett briljant pusselspel med en vacker presentation men det är samtidigt ett experiment på exakt hur långt en enda spelidé kan dras för att nå sin absoluta spets och samtidigt behålla sitt värde.

witness-3Spelet som kommer från Jonathan Blow, mannen bakom det briljanta plattformsspelet Braid, släpper mig som spelare fri på en vacker ö full av starka färger och dolda hemligheter. Plus fler skärmar än jag kan räkna. På var och en av dessa skärmar finns det pussel där jag måste leda ett streck av ljus från en punkt till en annan genom en labyrint utan att korsa min egen väg.

Detta låter kanske enkelt och inledningsvis är det också just det. De första pusslen klaras av lekande lätt och jag finner mig själv fri att utforska ön och dess mysterium. Detta är dock lättare sagt än gjort då pusslen snabbt blir djävulskt svåra och kräver rejäl koncentration och tankeverksamhet från min sida. Det finns ingen stress eller tickande klocka som ber mig att skynda på utan allt sker i min egen takt, vilket skapar en lugn och nästan harmonisk känsla i The Witness.

witness-2Utöver vandrande i förstapersonsperspektiv och dessa pussel finns det egentligen inte så mycket mer i The Witness. Det kan låta som en fattig och simpel upplevelse men faktum är att det är raka motsatsen. Aldrig förr har min upptäckarlust varit så stor och när jag spelar The Witness förvandlas jag till en envis pusselmästare som inte stänger av konsolen innan jag klarat minst ett pussel till. The Witness suger in mig med sin mystik och dess fantastiska speldesign håller mig kvar med ett järngrepp långt efter att jag har lagt från mig handkontrollen.

The Witness är ett svårt spel att recensera samtidigt som det egentligen är väldigt enkelt. Å ena sidan kan spelet bedömas enbart baserat på sina pussel och då är det ett riktigt bra spel. Å andra sidan kan spelet bedömas som det experiment det faktiskt är. Det handlar om att finputsa en enkel spelidé och göra det absolut mesta och bästa av denna idé. Sett ur detta perspektiv är The Witness mer än ett riktigt bra spel, det är en triumf och en uppvisning i mästerlig speldesign.

witness-1Titeln döljer flera hemligheter och överraskningar som jag gärna inte vill diskutera och därför lämnar jag texten med en simpel rekommendation: Spela The Witness så snart du kan. Du kommer inte att ångra dig.

Speldesign i mästerklass
Otroligt vackert
Erbjuder betydligt mer än man först kan tro