Recension: Just Sing

För drygt 10 år sedan var Singstar en given del av många förfester över hela världen. Faktum är att innan Guitar Hero dök upp och tog musikbaserade partyspel till nya höjder och nya lägstanivåer var Singstar den odiskutabla kungen. Själv har jag spenderat många timmar med en mikrofon i näven, ylandes till Hard Rock Hallelujah, Mamma Mia och Jimmy Janssons (Vi kan) Gunga.

just-sing-3Sedan dess har dock tiderna förändrats. Singstar har sedan sin PS4-debut knappt gjort något väsen av sig alls och både Guitar Hero och Rock Band har gått i graven bara för att återuppstiga under förra året och sedan försvinna in i glömska igen. Frågan är om det egentligen finns plats för denna typ av partyspel i dagens samhälle? Ubisoft tror i alla fall det, då de under åren har nått framgångar med sina Just Dance-spel och nu bestämt sig för att försöka blåsa nytt liv i karaoke-genren med Just Sing.

För att komma igång med Just Sing kan du antingen koppla in en gammal hederlig USB-mikrofon eller använda en app till din smartphone. Det första alternativet är att föredra när det kommer till ren ljudkvalitet men att använda telefonen är ett smart drag som gör spelet tillgängligt för de flesta samtidigt som den låter mig använda telefonens kamera för att filma mitt uppträdande. Detta visas sedan på skärmen med olika filter och teman som kan väljas och videon sparas även så att jag kan ”avnjuta” min skönsång i efterhand. Mobilen kan dessutom användas för att välja eller köa upp nya låtar för att hålla igång tempot.

Om du dessutom fortfarande har din Kinect-kamera inkopplad kan denna också användas för att filma det hela. Dock verkar denna funktion ha lite problem med fördröjningar och när jag tittar på dem i efterhand kan min sång komma ganska långt efter själva musiken, vilket är lite trist. Det är dock ett välkommet tillskott att kunna mima till låtarna istället för att sjunga med om jag så vill. Det ger en möjligheten att släppa loss ordentligt även om det inte fyller någon större spelmässig funktion.

just-sing-1Annars är det inte mycket nytt under solen utan jag kan välja mellan en rad olika låtar och sedan gäller det att matcha sången med de linjer som visas på skärmen gällande tonläge och liknande. Just Sing känns betydligt mer förlåtande än Singstar och till och med en kråka som jag kan plocka hem ganska höga poäng utan större ansträngning. Fokus har helt klart legat på att skapa en lättillgänglig upplevelse istället för en sångsimulator och Just Sing är ett bättre spel just därför.

Vad som däremot är riktigt trist är att många av låtarna i spelet är covers. En handfull låtar är originalversionerna men en stor del av dem är dessvärre covers. Detta spelar kanske inte så stor roll i ett karaokespel men det känns ändå väldigt tråkigt att lyssna på en låt och höra att det inte riktigt låter som det ska göra.

Urvalet av låtar är också något av ett problem. Majoriteten av låtarna är moderna hits från artister som Justin Bieber, Meghan Trainor och liknande. Säga vad man vill om dessa artister men deras låtar är inte vad jag personligen anser vara karaoke-vänliga. När jag ska sjunga karaoke vill jag ha klassiker som obligatoriska I Will Survive, Eye of the Tiger och den typen av låtar som alla känner igen och kan sjunga med i. Det finns flera sådana låtar inkluderade i Just Sing men jag hade hellre sett en större andel klassiker och färre nya hits. Det finns även flertalet låtar tillgängliga för nedladdning, inklusive ett överraskande stort urval av Disney-klassiker, och dessa breddar upplevelsen lite. Men personligen kör jag hellre Rick Astley än Bieber.

just-sing-4Med det sagt är Just Sing klart godkänd partyunderhållning. Det har inte riktigt träffat mitt i prick och frågan är om marknaden kommer att anamma ett nytt karaokespel efter Singstar. Om Ubisoft får ett år eller två på sig för att skapa nästa version av Just Sing kan resultatet dock bli riktigt bra för potentialen och grunden finns där.

Lättförståeligt och snabbstartat
Smartphone-funktionerna
Många låtar inkluderade