Recension: NHL 17

Det har blivit dags att snöra skridskorna och ge sig ut i rinken för en testkörning av NHL17. EA Sports har gjort en rad uppdateringar kring spellägen och förfiningar av spelmotoriken och släpper i år en produkt som kanske är hetare än på länge.

Vi får i NHL17 bekanta oss med tre nya spellägen. Först ut är draftingläget som man lånat från spelserien Madden. Detta spelläge låter dig bygga ditt lag från scratch och du kan helt välja vilken typ av spelare som passar bäst i ditt lag. Du väljer först en rad kriterier som dina spelare måste uppfylla. Det kan vara att alla ska vara födda i Kanada eller någon gång ha vunnit Stanley Cup. Valen gör att spelarpoolen ändras och vilka kriterier du än väljer kommer du ha goda chanser att få ihop ett riktigt drömlag.

nhl17-bishop-firstlook_1920x1080

NHL17 har även skaffat sig licensen till World Cup of hockey som gör att du kan spela med årets laguppställningar från World Cup. Ett intressant spelläge som gör att de största stjärnorna från de 8 World Cup lagen finns representerade till skillnad från i VM där de flesta stjärnorna inte finns med.

Läget Be a GM har döpts om till Franchise och även om det inte är ett helt nytt spelläge känns det väldigt uppgraderat till denna upplaga. Allt som hör hockeylaget till är nu i din kontroll och allting från spelare till hur arenan ska se ut kan du ändra på. Allt för att skapa känslan av den största fördelen när dina spelare träder in i sin egen arena. Detta är troligen ett av de spellägen där du kan lägga flest timmar utan att tröttna då de finns så många olika steg och så mycket att göra. Största nackdelen med spelläget är så klart att det blir mindre hockey spelat men det gör NHL17 till betydligt mer långlivat än om detta spelläge skulle saknas.

De övriga spellägena har fått sig små justeringar men är i stort sett liknande från NHL16. En bra uppdatering i Hockey Ultimate Team är bland annat att alla spelare du får från början är hyfsade NHL-spelare. Det kommer inte vara några storstjärnor men inte heller det understa bottenskrapet av spelare. Detta gör att spelläget blir mer spelbart från början och du slipper sitta och grinda allt för mycket för att få ett lag som känns ok.

nhl17-netbattle-firstlook_1920x1080

När det kommer till det faktiska spelandet har man gjort mycket för att NHL17 ska kännas så realistiskt som möjligt och detta märks kanske som mest på de spelare du inte kontrollerar. Rörelserna är mer naturliga och mindre konstiga misstag görs. Även målvakternas AI känns mer flytande och gör att de agerar mer naturligt än tidigare.

För en person som mig som legat lågt med NHL ett tag ska jag i ärlighetens namn säga att jag till en början hade stora problem, särskilt försvarsmässigt. Då är det tur att tränarkommentarerna finns som ger dig diskreta tips på hur du ska bli bättre och inlärningskurvan blir därför snabbare. Tränarkommentarerna varierar också sina tips på ett bra sätt från grundläggande tips till hur du gör mer avancerade finter.

Jag kan dock sakna tiden då NHL kändes mer som ett arkadspel med väldigt hög fart och mindre realism. Men som tur var finns ju de spelen kvar och när jag blir trött på realistisk hockey kan jag alltid damma av ett gammalt NHL och känna farten under skridskorna.

Bra utveckling av spellägen
Tränarkommentarer  är en briljant funktion

Känns lite långsamt