Recension: Batman: The Telltale Series – Episode 1: Realm of Shadows

När det avslöjades att Telltale Games skulle få chansen att utveckla ett äventyr baserat på Batman var jag nog en av de som hoppade allra högst av glädje. Telltale har genom åren visat att de är mästare på att anpassa sin spelformel till en rad olika licenser, från The Walking Dead och Fables till Game of Thrones och Borderlands.

Batman 1 1Bill Finger och Bob Kanes legendariske superhjälte är alltså i till synes goda händer när Bruce Wayne och hans alter ego får en fem episoder lång serie och nu är den första delen äntligen här. Har Telltale träffat mitt i prick med batarangen eller är Batman: The Telltale Series ett simpelt försök att rida på ett av världens största varumärken?

Svaret ligger nästan enbart åt det förstnämnda. Realm of Shadows, som en första episoden heter, lägger grunden för vad som har potentialen att bli ett av Telltales bästa äventyr hittills. Med hjälp av ett välskrivet manus, en rollista som består av några av spelvärldens största giganter och en hel del kreativitet är den första episoden väl värd din uppmärksamhet.

Dete finns dock vissa orosmoln som är värda att nämna. Episoden känns för det första ganska kort och även om den slutar starkt hade jag gärna sett en halvtimmes extra speltid eller liknande. Det största problemet ligger dock i att Telltale fortfarande verkar ha problem med att optimera sin spelmotor. Batman: The Telltale Series är riktigt läcker rent grafiskt, precis som studions tidigare spel men det är knappast något som pressar dagens konsoler till bristningsgränsen. Ändå har spelet problem med bilduppdateringen nästan konstant genom den första episoden och jag hoppas verkligen att detta åtgärdas framöver.

Batman 1 3Detta är dock de enda egentliga klagomålen jag har för resten av spelet är en ren fröjd. Manusförfattarna har tagit sig rejäla friheter med flera karaktärer och dess ursprung, vilket gör att narrativet känns fräscht istället för att försöka återskapa en klassisk del från Batmans långa historia.

När Realm of Shadows inleds är Batman fortfarande en relativt ny bekantskap för Gotham City. Det går rykten om den maskerade hämnaren men hans existens verkar mötas av lika delar hopp och skepsis. Bruces relation med James Gordon hos Gotham-polisen har etablerats men är långt från så stark som vi är vana vid. I spelets öppningssekvens gör även Catwoman sin debut, både för oss spelare och för de andra karaktärerna.

Fokus i denna episod ligger uppfriskande nog främst på Bruce Wayne. Han finner sig i mitten av en politisk konflikt där hans gode vän Harvey Dent kandiderar för att bli Gothams näste borgmästare. Detta är inte överdrivet populärt överallt och Bruce har snart dragit till sig uppmärksamheten hos såväl maffiabossen Carmine Falcone som reportern Vicki Vale. Samtidigt har en av Bruces barndomsvänner plötsligt återvänt till Gotham efter 20 års frånvaro. Om inte det vore nog börjar det spridas rykten om Bruces bortgångna föräldrar och att de kanske inte var riktigt vilka de verkade vara när de levde.

Batman 1 4Majoriteten av episoden fokuserar alltså på Bruce istället för Batman vilket ger spelet en annorlunda ton. Det känns snabbt att de val som jag gör i detta politiska spel kommer att få stora konsekvenser framöver. När jag väl får ta kontroll över Batman får jag utöva en hel del detektivarbete, vilket är ett element som ofta missas i inkarnationer av den mörke riddaren utanför serietidningarna. Att analysera brottsplatser och komma fram till vad som har hänt är inte lika avancerat som i exempelvis Sherlock Holmes-spelen men det kräver ändå lite mer tankeverksamhet än i Arkham-spelen.

På tal om just Arkham-serien så förekommer det naturligtvis en del action även i Telltales äventyr. I vanlig ordning ligger fokus på reaktionsförmåga och så kallade Quick Time Events och detta känns igen från studions tidigare serier. Det är även helt rätt väg att gå då det ger möjligheten att visa upp Batmans närstridsförmåga på ett annat sätt än i Rocksteadys spel. Únder en sekvens får jag med hjälp av en drönare spionera för att identifiera fiender i en nattklubb. Därefter får jag välja hur Batman ska ta itu med dessa fiender och när jag är redo stormar den enorme fladdermusen in för att skrida till verket.

Det hela är ett perfekt sätt att visa upp Batmans skicklighet och även om det i slutändan handlar om att trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle känner jag mig riktigt hård när sekvensen väl är över och Batman är omringad av en grupp medvetslösa hejdukar.

Batman 1 2Telltales bästa serie hittills enligt mig är Fables, med hård konkurrens från Tales from the Borderlands. Om Batman fortsätter på den starka väg som den har stakat ut och samtidigt fixar till de tekniska problemen lär vi dock ha en ny kung på tronen snart. Dessutom ser Bruce Wayne ut exakt som Sterling Archer. Det kan aldrig vara ett minus.

Manuset
Skådespelarna
Detektivarbete