Recension: The Incredible Adventures of Van Helsing II

The Incredible Adventures of Van Helsing släpptes för ett par år sedan till PC och kom nyligen till Xbox One tillsammans med Games with Gold. Redan nu är den andra delen här och det rör sig inte så mycket om en renodlad uppföljare som en fortsättning på den berättelse som satte igång i den första delen.

I The Incredible Adventures of Van Helsing II fortsätter titeln hjälte sin kamp emot ondskefulla monster tillsammans med sin spydiga följeslagare, spöket Lady Katarina. Vid första anblick påminner spelet en hel del om Diablo eller liknande actionrollspel och det är en rättvis jämförelse på alla sätt och vis. Själva grunden må vara lik Blizzards monstruöst framgångsrika serie men det finns också flera rejäla skillnader.

Van Helsing 2 1Den största skillnaden är kanske att Van Helsing-spelen har ett ganska stort inslag av Tower Defense emellanåt, vilket resulterar i trevliga avbrott från det vanliga monsterslaktandet. Dessa uppdrag går ut på att beskydda Van Helsing från anstormande monster och skiljer sig en hel del från originalets mer traditionella Tower Defense-upplägg.

På tal om underhållande, spelet svämmar även över av fyndiga popkulturella referenser. Humorn spelar en stor roll i Van Helsings äventyr men levereras både skickligt och träffsäkert utan att ta fokus från den huvudsakliga upplevelsen. Ungerska studion NeoCore refererar till såväl Harry Potter som Rädda Menige Ryan under äventyrets gång och träffar rätt fler gånger än de missar.

Utöver humorn och den välgjorda spelmekaniken är designen spelets absolut starkaste kort. Utvecklarna spinner vidare på den Steampunk-inspirerade nationen Borgovia och dessa element får ännu större utrymme. Även om spelet kanske inte är någon teknisk knock out är designen i princip oklanderlig och fantastiskt medryckande.

Van Helsing 2 3Annars är mycket sig likt från föregångaren och stort fokus ligger fortfarande på möjligheterna att skräddarsy min karaktär med någon av de valbara klasserna. Att utsmycka Van Helsing och Lady Katarina med diverse kläder, hattar och annat är även detta riktigt underhållande och det går att få till ett par riktigt underliga skapelser med lite god vilja.

Det huvudsakliga spelandet handlar fortfarande alltså om monsterslakt på löpande band. Svärd, skjutvapen och diverse trollformler trängs om rampljuset för att göra processen kort med Van Helsings fiender och det hela blir kanske aldrig fullt riktigt lika beroendeframkallande som Diablo III men det är ändå ett av de bättre action-RPG i denna genre som släppts på senare år.

Van Helsing 2 2Om du har spelat dig trött på Blizzards Diablo eller om du helt enkelt bara är ute efter något liknande men ändå annorlunda lär du inte bli besviken om du plockar upp The Incredible Adventures of Van Helsing II. Ett tips är dock att börja med den första delen i denna trilogi för att vara helt med på banan. Även det är nämligen ett ruskigt underhållande spel.

Välskriven humor
Gott om monster att döda
Steampunk-designen