Recension: Fallout 4 – Automatron

Okej, jag erkänner. Jag älskar Fallout 4. Det är kanske den enskilt största anledningen till varför jag är glad att jag äger en konsol av den nyare generationen. Fallout 3 var, som jag skrev i min premiärkrönika här på X1sverige, ett av de spel jag spelade mest på mitt Xbox 360, och Fallout 4 har strax gått om Assassin’s Creed: Black Flag som mest spelade spel på mitt Xbox One.

I sig är det ingenting konstigt – Fallout 4 är helt enkelt designat som att vara ett gigantiskt spel, ett spel som det ska ta åtminstone ett par dygns total speltid från ens liv innan det är klart. Jag är uppe vid den gränsen och är inte färdig än på långa vägar. Det finns extremt mycket att se, göra och döda i The Commonwealth, och att bara spela klart spelets huvudkampanj är inte nog för att se vad Bethesda har skapat.

Automatron-Fallout-5Så har det äntligen blivit dags för Fallout 4:s första nedladdningsbara tillägg – Automatron. Vad gäller spelets funktion i stort är Automatron inte ett jättestort tillägg, snarare är det ett komplement till en värld som redan finns där. Fallout 4 har redan ett stort system som låter spelaren modifiera sitt Power Armor och sina vapen eller andra rustningar, och Automatron expanderar på detta genom spelets främsta poäng – robotbyggarsystemet.

I korthet är det en ny station som går att bygga vid settlements, och denna nya stationen låter spelaren bygga egna robotar från grunden, eller modifiera redan existerande robotar. Detta känns igen från främst systemet som låter spelaren modifiera sitt Power Armour – spelaren väljer helt enkelt vilken del av rustningen eller roboten som ska modifieras, och sedan vilken modifikation som ska installeras. Allt är väldigt smidigt och innan varje uppgradering installeras ser spelaren en förhandsgranskning som visar vilka resurser som används och vad den nya modifikationen kommer ha för effekt. Dessa olika modifikationer kan kombineras i nästan oändlighet, och om du är en spelare som hade mycket nöje med att antingen bygga settlements eller uppgradera din Power Armor tror jag att du kommer att ha mycket nöje med att bygga din egen robotkompanjon.

Resurssamlandet har dock gått in i nästa steg i Automatron. Keramik, som i Fallout 4 inte behövdes i jättestor utsträckning vad jag märkte, behövs till att bygga rustningar till ens robot så att den tål mer stryk, och om du är som jag har du kanske inte samlat ihop så många tallrikar, askfat, och andra föremål, så detta blir snart ett problem.

Automatron-Fallout-4Problemet är emellertid angenämt, eftersom det betyder flera timmars samlande i The Commonwealth. Jag är inte ironisk, alla ursäkter att smyga mig in i en övergiven restaurang på jakt efter keramikföremål är välkomna, eftersom det visar på Fallout 4:s största styrka – den otroligt detaljerade spelvärlden. Om Automatrons mål är att få spelaren att söka sig till fler platser i The Commonwealth för att hitta resurser är tillägget en succé.

Spelet introducerar också en rad nya fiender, i form av olika sorters robotar, och det ökar också på svårighetsgraden något. Även om jag bara spelar på Medium introducerar Automatron en fiende som enkelt kunde bränna sönder min stackars digitala avatar på bara ett par sekunder. Detta är i sig inte något ovälkommet, öppna rollspel tenderar att efter ett tag bli tråkiga när spelarkaraktären samlat på sig tillräckligt stor bössa och tillräckligt tjock rustning för att ta sig an det mesta spelet kan kasta mot en. Automatron introducerar en ny fiende som kanske kvalar in som spelets svåraste, och det ger en ny känsla av fara i spelvärlden.

Automatron-Fallout-1Kampanjen som kommer med Automatron är förhållandevis kort, men den har ett par fina leksaker för även den inbitne Fallout 4-spelaren, och den introducerar en helt fantastisk karaktär, The Mechanist. Jag vill egentligen inte skriva något om den karaktären, eftersom det är en bekantskap som varje spelare borde få stifta själv, men jag var tvungen att nämna den här. Även Ada, robotkompanjonen som guidar spelaren genom kampanjen, är ett härligt tillägg till listan över möjliga följeslagare för spelaren. Jag modifierade min Ada till att skjuta laser ur båda händerna och flyga! Tyvärr innebar det att hon ofta var lite väl hetsig när det vankade sig strid, och när jag ville sitta i en buske och skjuta med mitt största gevär som också råkar ha det kraftfullaste kikarsiktet, då skulle Ada ofta flyga fram och hjälpa till, vilket blockerade många skottvinklar.

Jag kanske borde bygga om henne och ge henne ett par ben igen? Ett nytt lager färg skulle inte skada heller…

Robotbyggandet känns bekant men ändå som något nytt
Kampanjen innehåller ett par härliga nya bekantskaper