Recension: Hitman – Intro Pack

Spelvärldens skalligaste lönnmördare är tillbaka! Agent 47 har varit på semester ett par år sedan sina äventyr i Hitman: Absolution men nu är han tillbaka i full kraft, mer beräknande och kallblodig än någonsin.

Hitman 3Det nya Hitman-spelet från IO Interactive kallas kort och gott “Hitman” och är både en nystart på serien och samtidigt en uppföljare till de tidigare spelen. Hitman är numera även episodbaserat, med nya delar som ska släppas över de kommande månaderna. I denna första del får vi se hur 47 först mötte sin handläggare Diana Burnwood och vilka metoder han använde för att ta sig genom det som enklast kan beskrivas som lönnmördar-skolan.

Därefter hoppar spelet fram i tiden och vi möter istället en ärrad veteran med många års mord i bagaget. I spelets huvuduppdrag får Agent 47 i uppdrag att mörda två personer mitt under en stor modevisning i Paris. Måltavlorna är en före detta supermodell som numera bistår terroristgrupper och hennes pengabrännande kompanjon som även skapat ett stort modehus som av en slump även står som värd för den upphaussade festen.

Friheten i Hitman är dess allra starkaste egenskap och öppnar upp för tonvis av spännande lösningar.

Jag släpps lös i det enorma slottet mitt i Paris med mitt uppdrag och mina måltavlor. Hur jag väljer att ta mig an denna uppgift är därefter helt upp till mig. Vill jag kidnappa en manlig modell och sedan anta hans skepnad för att komma nära mina offer? Visst kan jag det! Vill jag förgifta deras drinkar? Inga problem! Vill jag köra på klassiskt Hitman-upplägg och strypa dem med pianotråd? Varför inte?

Hitman 1Friheten i Hitman är dess allra starkaste egenskap och öppnar upp för tonvis av spännande lösningar. Det hela känns som en extremt morbid version av ett pusselspel och det är vansinnigt underhållande. Genom att undersöka kartan ordentligt och studera karaktärers rörelsemönster kan jag hitta nya möjligheter, förklädnader och potentiella vapen.

När jag genomfört uppdraget kan jag hoppa in och försöka igen men med en rad olika förutsättningar. Inför nästa runda kan jag välja att börja på ett annat ställe och ha olika vapen utplacerade i lokalen eller kanske till och med ta mig an ett par helt nya offer.

Ett tips är dock att använda funktionen som låser bilduppdateringen till 30 bildrutor per sekund.

IO Interactive är helt klart något stort på spåren med nya Hitman och det ska bli ruskigt spännande att följa säsongen och se hur den utvecklas under våren och sommaren. Grafiskt sett är det kanske inte direkt en visuell knock out men det är fortfarande ett mycket estetiskt tilltalande spel som dessutom erbjuder tonvis av karaktärer på skärmen samtidigt där Agent 47 kan smälta in.

Hitman 2Ett tips är dock att använda funktionen som låser bilduppdateringen till 30 bildrutor per sekund. Spelet kan köras i 60 bildrutor per sekund men detta ger en högst ojämn upplevelse som kan bli något störande i längden.

Samtidigt som sandlådeupplägget är spelets starkaste kort har spelet i denna första episod även börjat antyda om ett mer övergripande narrativ som kommer att målas upp genom säsongen och faktum är att även här lyckas IO Interactive. Jag är genuint nyfiken på att se vad som händer härnäst trots att jag hittills enbart fått se korta glimtar av den som jag antar är spelets huvudsaklige antagonist.

Hitman är sannerligen här för att stanna igen och det är med glädje jag säger:

“Välkommen tillbaka, Agent 47. Vi har saknat dig.”

Oöverträffad frihet