Recension: Quantum Break

Finska spelstudion Remedy är inte direkt kända för att spotta ur sig titlar på löpande band. De släppte den moderna klassikern Max Payne och dess uppföljare år 2001 respektive 2003. Därefter dröjde det till 2010 innan deras nästa stora spel, Alan Wake, anlände. Sedan dess har studion, förutom ett sidospår till Alan Wake, arbetat med Quantum Break.

Nej, det är sannerligen inte en tidseffektiv studio vi pratar om. Men när Remedy släpper ett nytt spel gör du bäst i att vara uppmärksam.

Quantum Break 3Studions senaste spel är alltså Quantum Break, ett otroligt ambitiöst actionspel som utöver en intressant inställning till konceptet tidsresor även kompletteras med en inbakad TV-serie. Men vi börjar från början.

Vid första anblick ser Quantum Break ut som en ganska standardiserad tredjepersonsskjutare. I rollen som Jack Joyce (spelad av Shawn Ashmore, känd från bland annat X-Men-filmerna) rusar jag runt och hukar mig bakom skydd för att sedan sätta ett par välplacerade kulor i mina fiender.

… när Remedy släpper ett nytt spel gör du bäst i att vara uppmärksam.

Det hela är väldigt smidigt och kontrollen fungerar klockrent. Hade Quantum Break varit endast ett actionspel av detta slag hade det varit mer än kompetent. Remedy har dock inte nöjt sig med det utan spelet blir snabbt så mycket mer.

Att berätta för mycket om spelets handling är riskabelt då en så pass stor del av upplevelsen hänger på narrativet. Jag nöjer mig med att berätta att Jack Joyce tillsammans med sin bäste vän Paul Serene (Aiden Gillen från Game of Thrones) tidigt i spelet genomför ett experiment som involverar tidsresor. Detta experiment går (inte helt oväntat) snett och ger Jack kraften att manipulera tiden på olika sätt. Detta manifesteras främst genom en rad olika förmågor som förvandlar striderna till något helt annat.

Jack kan bland annat kasta iväg klot eller ”granater” som vid träff skapar en bubbla som fryser tiden för fiender under en kort stund. Detta gör att jag kan avfyra flera salvor från ett av mina vapen som samlas på samma ställe och sedan fortsätter framåt när tiden startar igen. Just denna attack skapar flera obeskrivligt tillfredsställande scener där starka fiender kan sänkas på ett ögonblick.

Quantum Break 2En annan förmåga gör att Jack kan springa extra fort för att undvika fiender eller ta sig genom en dörr som håller på att stängas. Under den drygt tio timmar långa kampanjen får Jack en stadig ström av nya krafter som sedan kan uppgraderas för att bli starkare eller mer mångsidiga.

Detta gör att striderna i Quantum Break snabbt utvecklas till något mer än slentrianmässiga konfrontationer. Genom att tänka kreativt och variera mig hittar jag ständigt nya möjligheter att göra processen kort med mina fiender. När det en bit in i spelet introduceras motståndare som själva kan manipulera tiden tvingas jag tänka till på nytt och ändra min taktik.

På många sätt lyckas Remedy med sin plan att sömlöst blanda spel och serie.

Utöver actionsekvenserna är det stora tiltänkta dragplåstret i Quantum Break den medföljande miniserien. Efter varje akt i spelet tvingas jag göra ett val av något slag. Detta val påverkar vilka karaktärer som fortsätter att figurera i spelet och vissa av dem kan dö som en följd av mina beslut.

Valen påverkar också hur framtida nivåer och uppdrag är upplagda. Det blir inga enorma skillnader men Jacks mål ändras beroende på de val jag har gjort och vilka karaktärer som fortsätter att spela en roll i handlingen. Valen jag gör berör i första hand spelets sidokaraktärer och det är här som TV-serien kommer in i bilden.

Quantum Break Xbox One time shieldMellan de olika akterna bjuds det nämligen på ett avsnitt ur serien Quantum Break. Både Aiden Gillen och Shawn Ashmore figurerar här som Serene respektive Joyce men fokus ligger istället på de karaktärer som figurerar bakom kulisserna, exempelvis Serenes närmaste man Hatch, som spelas av Lance Reddick, känd från serier som Fringe och American Horror Story.

Här får vi bland annat följa en av skurkarnas hejdukar som börjar plågas av sitt samvete över vad han tvingas göra, samt den IT-ansvarige på företaget Monarch Solutions som av en slump blir indragen i en konspirationshärva. Eller, detta är åtminstone ett par av de tänkbara scenarion som erbjuds. Serien påverkas även den av de val som jag har fått göra tidigare vilket leder till att avsnitten ser annorlunda ut beroende på dina beslut.

Estetiskt sett är spelet vansinnigt läckert med fantastiska visuella effekter och suveräna animationer

Konceptet är helt klart intressant och på många sätt lyckas Remedy med sin plan att sömlöst blanda spel och serie. Samtidigt är det svårt att skaka av känslan att jag egentligen bara kollar på förlängda filmsekvenser mellan spelsessionerna. Produktionsvärdena är det dock absolut inget fel på med klart godkända specialeffekter och stabila skådespelarinsatser.

Vad jag däremot misstänker kan sticka i ögonen på vissa spelare är grafiken. Estetiskt sett är spelet vansinnigt läckert med fantastiska visuella effekter och suveräna animationer, framförallt på karaktärernas ansikten. Dessa är inte sällan ruskigt verklighetstrogna och minst sagt porträttlika sina verkliga förlagor.

Quantum Break 1Däremot verkar upplösningen vara ganska långt från den magiska siffran 1080p. Remedy har helt klart fokuserat mer på själva designen än den grafiska upplösningen och som ett resultat känns spelet lite suddigt emellanåt. Det finns även en märklig grafisk bugg som förekommer emellanåt som gör att ljuskällor långt bort lyser genom solida väggar och ibland även karaktärernas huvuden. Detta är inget som på något sätt förstör spelupplevelsen men jag hade hellre sett att Remedy putsat till detta. Just detta problem är dock något som lär försvinna med hjälp av en tidig patch.

Det som är allra mest fascinerande med Quantum Break är hur spelets narrativ faktiskt försöker spegla de potentiella konsekvenser som tidsresande kan tänkas ha. Karaktärerna hoppar inte bara fram och tillbaka genom tiden utan några som helst problem utan varje aktion har en tydlig reaktion. Manuset gör ett bra jobb med att skapa en form av logik bakom den teknik som gjort tidsresor möjliga och om du vill dyka djupare finns det tonvis med epost, meddelanden och annat gömt i världen som hjälper till att bygga en värld som känns levande och trovärdig. Jag rekommenderar att ni letar reda på de meddelanden som finns där en anställd på Monarch Solutions delar sitt manus till en sci-fi-film om en kniv som kan skicka folk genom tiden om de huggs med den…

Det som är allra mest fascinerande med Quantum Break är hur spelets narrativ faktiskt försöker spegla de potentiella konsekvenser som tidsresande kan tänkas ha.

Quantum Break visar sig vara väl värt väntan och den förgrenande handlingen gör det även väl värt att spela om minst en extra gång efter att eftertexterna rullat. Remedy gjorde begreppet ”bullet time” populärt med Max Payne-spelen och här tar de konceptet till en helt ny nivå samtidigt som de berättar en engagerad, välspelad berättelse som stannar med dig långt efter att du har lagt ifrån dig handkontrollen.

En berättelse som tar tidsresor på allvar
Underhållande krafter att experimentera med
Otroligt läcker estetik