Recension: Zombi

London står i ruiner, alla människor har fallit offer för ett virus som i vanlig tur ordning förvandlar alla till en odödlig legion av zombies. Med endast ett cricket-trä och en ryggsäck är det upp till dig att stoppa den här plågan. Är du redo?

Zombi
Zombi är ett överlevar-spel inom skräck-genren skapat av Ubisoft, kända för sina titlar som Assassin’s Creed-serien och Rayman Legends. Det släpptes först till Wii U under namnet ”Zombi U”, men har nu kommit till andra plattformar.

Spelet utspelar sig i ett post-apokalyptiskt London år 2012. Man startar upp som en ensam överlevare som finner sig omringad av de odöda, men blir snabbt guide:ad till säkerhet av en mystisk figur vid namn ”The Prepper” som endast talar till dig igenom stadens övervakningssystem. Efter att desperat ha sprungit igenom tunnelbanesystemet så är man i säkerhet i det som genom spelet kommer vara ditt huvudkvarter.
Din guide talar om att sjukdomen som plågar landet har förutspåtts 400 år sedan av en man vid namn John Dee, som enligt historieböckerna är känd som en rådgivare till drottning Elizabeth I och även känd för att ha studerat de mystiska kunskaperna som magi.

Under spelets gång träffar man fler karaktärer med olika inställningar till hur situationen kan hanteras på bästa sätt, allt medan information bakom John Dee’s profetia kommer fram i dagsljuset.

Men vad som gör det här spelet bland de bästa skräckspelen på länge ligger inte i själva historien, utan i det otroligt välplanerade upplägget av spelandet. Du kastas ut i den ödelagda staden med ett cricketrack, en ryggsäck, och fick lampa. Resten får du se till att plocka ifrån marken eller andra dödakroppar. Ryggsäcken fungerar som utrymme för alla saker man hittar, och är otroligt begränsat. Detta gör att man behöver planera och prioritera väldigt mycket, behöver man kulor till att lyckas döda dem på avstånd eller första hjälpen för att kunna läka sina sår? Det är sådana beslut man får fatta väldigt ofta i spelet, vilket gör det mer realistiskt. Blir du även attackerad så tar det kanske bara tre eller fyra slag innan du dör, så tänk efter väldigt noga.

Zombi-Screenshot-5
Skulle du mot förmodan råka bli omringad och dödad? Det är aldrig något bra. Men frukta inte, för det finns alltid en ny överlevare att ta din plats! Dennes första uppdrag? Följ i den tidigares fotspår för att hitta väskan med mat och vapen, och döda den tidigare ägaren som nu har blivit en av de odöda. Det är något lite morbid med det konceptet, men på samma gång så gör det att spelet för en mycket mer realistisk känsla. I en riktig zombie-apokalyps så kan du inte välja att hoppa tillbaka till en gammal spar-fil om något skulle hända eller gå fel.

Spelet tappar lite grafik-mässigt. Det är inte allt för bra gjort likt Ubisoft’s andra titlar. Det är även väldigt begränsat antal av modeller på fienderna du möter, vilket gör att det känns lite tråkigt att behöva möta samma kvinna i kostym femton gånger på min väg till Buckingham Palace. Man möter såklart upp olika mutationer av dessa odöda, vilket gör att det blir lite variation.

Zombi är trots detta ett spel som platsar in i den klassen av spel där grafiken är nästintill oväsentligt jämfört med känslan som det levererar. Det är ett otroligt välplanerat spel och det höll mig konstant på helspänn. Det gav en så pass bra känsla att jag hoppade till för minsta lilla, även om det sprang förbi en råtta på marken eller en korp flög förbi.

Välgenomtänkt spelupplägg
Realistisk känsla
Intressant och moralisk historia