Recension: The Swindle

Har du någonsin tänkt för dig själv att; ”brottslighet verkar inte så värst svårt”? Det är där the Swindle sätter dig på plats något rejält. Spelet är skapat av BAFTA-vinnande indie-spel företaget Size Five Games, och är bygger på strategi, planering, och förmågan att hålla sig utom synhåll.

2015-07-27-140827
Det är London år 1849, Scotland Yard kommer att aktivera det mest avancerade säkerhetsprogrammet någonsin inom 100 dagar. Det är nu upp till mig som tjuv att stjäla det här programmet innan det aktiveras, för om det gör så är min karriär inom det kriminella över.
Man börjar i vanlig ordning med första banan som går relativt lätt, får med sig en 43£ tillbaka till lyan. Med det så har en dag av 100 gått, och jag inser att den billigaste uppgraderingen kostar 500£, och tillgång till nästa område kostar 4000£. Man inser väldigt snabbt att det här är ett spel som kräver effektivt arbete, men i samma veva otroligt tålamod.

Kontrollschemat är väldigt simpelt: gå runt, hoppa, slåss. Men mekaniken som används är intressantare, då du inte bara kan springa fram och slå ner en polisrobot hur som helst. Vissa kräver extra slag, de kan hinna se dig innan och slå alarmet. Det är inte heller bara att hoppa runt inser man snabbt, då vissa hopp kräver noggranna planeringar för att lyckas. Att klättra och glida ner för väggar är inte heller någon barnlek då man ibland får glida ner, och hoppa upp igen, flera gånger om för att man försöker läsa av patrulleringsschemat för poliserna i rummet nedan/ovanför.

the-swindle-screenshot-01-psvita-us-28jul15
Hjärtat i ett tjuv-spel ligger såklart främst i själva kuppen. Det som är så underhållande med det här spelet är att alla banor är slumpmässigt genererade, så du spelar aldrig samma bana två gånger. Detta bidrar väldigt mycket till att spelet håller sig så pass intressant, då du alltid måste tänka efter hur du ska göra. Du samlar in pengar genom att plocka upp sedelbuntar som är utspridda över banan. Dessa är dock långt ifrån att kunna ta dig till toppen, med ett max belopp på ca 50£. För de större vinsterna för du se till att hacka dig in i bostädernas datorsystem för att tjäna hem större summor. När du väl känner dig nöjd så får du ta dig tillbaka till din kapsel för att ta dig tillbaka till ditt flygande luftskepp, utan att bli sedd såklart.

Låter det enkelt så här långt? Jag kan tänka mig det, men problemet ligger i polisen som konstant patrullerar genom husen. Så fort de ser dig så går ett alarm och alla tillgängliga pengar runt omkring i banan börjar försvinna. De kommer även försöka att arrestera eller döda dig, det är i alla fall uppfattningen man får när de brutalt slår mig ut genom ett fönster på femte våningen. Skulle du olyckligtvis råka bli arresterad så är det ingen fara, det finns alltid en ny tjuv som är redo för att visa vad de går för! Dessvärre har du dock förlorat en av dina 100 dagar med det. Samma om du skulle råka dö av, säg ren klumpighet. Det kan göra spelet väldigt stressframkallade och frustrerande i vissa stunder.

The Swindle är ett spel helt i min smak. Det utmanar en strategiskt, den pressar på gränserna för ens tålamod, och får en i vissa tillfällen att inte vilja spela mer, om man är en dålig förlorare det vill säga.
Det är otroligt välgjort, från mekanik till animering och musik. Problemet med spelet ligger dock i det som man uppskattar; ibland så känns det onödigt svårt. Saknaden av svårighetsgrader gör det här spelet till något som kanske inte är till för alla, vilket gör att målgruppen begränsas väldigt mycket.

Utmanande
Otroligt välgjord spelmekanik
Variation