Recension: Gears of War: Ultimate Edition

När Gears of War släpptes 2006 blev jag fullständigt golvad. Det var det första spelet som visade exakt vad den då nya konsolgenerationen var kapabel till och Epic Games gav mig en tung, smutsig shooter som svämmade över med atmosfär och testosteron.

Nu, nio år och tre uppföljare senare, är originalet tillbaka i ny skrud för att återigen såga sönder fiender och fylla dem med tonvis av bly. Jag minns än idag Gears of War med värme och har varit en smula orolig att tidens tand skadat mina minnen.

image (16)Det dröjer ungefär fem sekunder innan min oro är som bortblåst. Så fort jag ser Dominic Santiago och hör honom be roboten Jack såga upp dörren till den cell där seriens protagonist Marcus Fenix befinner sig är jag såld. Inom ett par minuter är jag igång och skjuter Locust-monster på löpande band som om tiden har stått stilla.

Verkligheten är dock raka motsatsen. Även om det känns som det Gears of War jag minns ser det verkligen inte ut som det. Även om Gears of War till Xbox 360 var och fortfarande är ett riktigt snyggt spel är denna nyversion ofantligt mycket läckrare. Det ser ut som ett Xbox One-spel på alla sätt och vis och det är dessutom ett riktigt snyggt sådant. Seriens fantastiska miljödesign kommer till sin fulla rätt i denna nya skepnad och i kombination med oerhört snygga ljuseffekter känns det verkligen som att jag befinner mig i stridens hetta.

Att befinna sig i en trång korridor och öppna eld mot en anfallande Locust som är bara decimeter från ansiktet och se dess bleka hud och ondskefulla ögon blixtra till i takt med elden från gevärsmynningen är en skräckinjagande upplevelse.

Just skräckelementen är något som är lite extra närvarande i Gears of War: Ultimate Edition. Ursprungsspelet hade flera skrämmande sekvenser som tyvärr försvann i uppföljarna till förmån för mer action. När jag för första gången möter en blind, nästintill osårbar Berserker i en övergiven byggnad utvecklas det till en spänd katt-och-råtta-lek som snabbt kan få dödlig utgång.

image (17)Tyvärr har The Coalition inte förbättrat spelets AI nämnvärt jämfört med originalet, vilket ofta kan leda till dråpliga situationer. Vid ett tillfälle fastnade exempelvis tidigare nämnda Berserker i ett hörn, oförmögen att jaga mig vidare trots att jag stod mitt framför henne. En annan gång stod en fiende som förstenad mitt i stridens hetta. Jag klev fram och gav honom en blysvärm från mitt Gnasher-hagelgevär i ansiktet vilket ledde till att huvudet flög all världens väg och kroppen stod kvar för ett ögonblick innan den föll till marken i en hög.

Vid andra tillfällen är det dock mindre underhållande, som under en bosstrid när min AI-kollega envisas med att springa i fiendens skottlinje och bli nedskjuten stup i kvarten. Som tur är innebär detta inte Game Over automatiskt men det är likväl irriterande att inte kunna räkna med hjälp från ens partner.

Utöver problemen med spelets AI är Gears of War förvånansvärt välbevarat. Spelmekaniken är identisk med originalet och nivåerna likaså. Ett nytt kapitel, som tidigare endast varit tillgängligt i PC-versionen av originalspelet, är inkluderat och förlänger kampanjen samtidigt som det bjuder på en efterlängtad konfrontation.

image (18)Det tar mig drygt tio timmar att ta mig genom kampanjen från början till slut och jag njuter för fullt hela vägen. Från fritagningen av Marcus, via den fantastiska introduktionen av spelets huvudskurk General RAAM till den explosiva finalen på ett skenande tåg är Gears of War: Ultimate Edition en upplevelse som alla actionfans är skyldiga sig själva att prova på. Ett av tidernas bästa actionspel visar i och med denna nyutgåva att det håller lika bra idag som för nio år sedan. Och då har jag inte ens nämnt flerspelarläget än.

Flerspelarläget i Gears of War (originalet) var bland de första konsolspel jag spelade online i någon större utsträckning. Vi hade nyligen fått bredband i mitt barndomshem och då var det självklart att jag skulle utnyttja detta för min sprillans nya spelkonsol och mitt nya favoritspel.

Det som följde var match efter match av ond, bråd död där jag fick förstahandserfarenhet av hur svinigt folk kan bete sig i onlinespel. Detta är något som jag lyckligtvis blivit beskonad från efter detta, vilket får ses som en bonus.

Hur som helst tog det ett par timmar innan jag kunde försvara mig och ytterligare tid innan jag kunde börja plocka ordentligt med poäng. Därefter var jag om inte ostoppbar så åtminstone relativt farlig för mina motståndare. Det tunga kontrollschemat som Gears of War är känt för passade mig som hand i handske.

Nu, när flerspelarläget är tillbaka har The Coalition dragit upp det hela till nästa nivå. Flerspelarläget körs nämligen i 60 bildrutor per sekund, vilket gör den redan fantastiska presentationen ännu bättre. Snabba reflexer är viktigare än någonsin när andra människor står för motståndet. Samtidigt har flera nya spellägen inkluderats för att höja variationen ytterligare, vilket enbart är välkommet.

image (19)De matcher jag har hunnit testa innan lansering har fungerat utan några större problem men jag ville försäkra mig om att servrarna kan leverera samma upplevelse när spelet är släppt och ute i det vilda, vi minns alla hur det gick med lanseringen av Halo: The Master Chief Collection förra året.

Därför kan jag med glädje i tonen meddela att flerspelarläget fungerar utomordentligt bra. Under alla mina matcher jag har spelat har jag aldrig någonsin upplevt några som helst problem med lagg eller något liknande och flerspelarläget är lika underhållande som jag minns det.

Eftersom The Coalition har valt att verkligen återskapa originalets upplevelse så nära som möjligt saknas spelläget Horde, som introducerades först i senare spel. Annars är flerspelarläget minst lika värt att uppleva som huvudkampanjen.

Kort sagt: Om du är ett fan av Gears of War är du skyldig dig själv att införskaffa Ultimate Edition. Spelet är snyggare, låter bättre och är dessutom precis lika underhållande idag som för snart tio år sedan. Om du inte är bekant med serien sen tidigare är detta ett perfekt tillfälle för att hoppa på testosterontåget.

Största +
Rejält uppdaterad presentation
Den fantastiska spelmekaniken håller än idag
60 bildrutor per sekund i flerspelarläget

Största –
Vissa buggar i AI:n finns kvar
Inget Horde-läge
Inte 60 bildrutor per sekund i kampanjen

9av10

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*