Recension: Prototype Biohazard Bundle

Att actionspelet Prototype och dess uppföljare skulle bli restaurerade för den nya generationens konsoler var det förmodligen inte särskilt många som trott. Båda spelen fick relativt ljummet mottagande när de släpptes och gjorde inga större avtryck i spelhistorien.

Nu står jag dock här, med nyversioner av både Prototype och Prototype 2 redo för att recenseras. Jag minns att jag inte var något större fan av det första Prototype när det släpptes, däremot var jag barnsligt förtjust i uppföljaren, som bjöd på mer av samma vara men med bättre presentation och mer finslipad spelmekanik.

Prototype 1Efter ett flertal timmar med nyversionerna av de båda spelen är jag kluven. Alex Mercers äventyr i det första spelet har fortfarande en handling som har potentialen att vara riktigt intressant. I spelet är huvudkaraktären Mercer en forskare på företaget Gentek, som har framställt ett livsfarligt virus. När den militära organisationen Blackwatch börjar använda viruset för egen vinning blir Mercer själv smittad och får övermänskliga krafter som följd. Därefter ger han sig ut för att stoppa Blackwatch och Gentek. Samtidigt har viruset infekterat stora delar av stadens invånare som förvandlats till blodtörstiga monster.

Som sagt, berättelsen har potential men i slutändan blir det mest en klyschig soppa av ”ensam hjälte mot den ondskefulla armén/företaget”. Karaktärsgalleriet är också blekt och utan nyans. Uppföljaren följer dock inte Alex Mercer, utan en soldag vid namn James Heller, vars familj dödats som en följd av Mercers framfart i det första spelet. När Prototype 2 ursprungligen släpptes lades det stor fokus på Hellers jakt på hämnd och tanken på att få jaga originalets huvudkaraktär var lockande.

Tyvärr förverkligas denna idé inte på något meningsfullt sätt. Efter den inledande halvtimmen har Mercer och Heller nämligen kommit överens om en vapenvila för att tillsammans besegra Gentek och Blackwatch. Då har Heller dessutom redan blivit infekterad av viruset och fått liknande krafter som de Mercer har. Nej, handlingen är verkligen inte Prototype-spelens starka sida utan dess största styrkor ligger i att skapa kaos i spelvärlden.

Prototype 2Både Mercer och Heller är beväpnade med en rad olika förmågor som gör att de kan hugga, skära och slå sig fram genom horder av fiender. Viruset som infekterat de båda låter dem förändra sina kroppar på en rad olika sätt. Knutna nävar kan förvandlas till stora klot som krossar sköldar, en arm kan förvandlas till en enorm kniv och mycket annat.

Här visar sig Prototype-spelen från sin bästa sida då det är som allra roligast att helt enkelt förstöra och demolera så mycket som möjligt. Att krossa en helikopter genom att slunga en stridsvagn på den blir på något sätt aldrig tråkigt. Allteftersom Mercer och Heller blir starkare får de också tillgång till nya förmågor och efter ett par timmar känner jag mig vansinnigt övermäktig vilket gör de båda spelen barnsligt underhållande emellanåt.

Det hela förtas dock av samlingens grafiska presentation. Det första Prototype känns inte överdrivet uppgraderat och även om upplösningen är högre ligger bilduppdateringen kvar på 30 FPS. Jag tycker faktiskt att eftersom det är ett så pass gammalt spel borde utvecklarna ha kunnat vrida upp bilduppdateringen ett par snäpp men så är dessvärre inte fallet. Spelvärlden i Prototype känns också väldigt grå och tråkig.

Prototype 3När Prototype 2 släpptes åtgärdade det många av dessa brister från föregångaren. Staden känns mer levande och färgglad och grafiken har överlag fått ett rejält lyft. I denna nyversion är detta bara ena sidan av myntet då bilduppdateringen faller rejält under 30 bildrutor per sekund mer ofta än sällan. Detta är inte acceptabelt för ett spel som ändå har flera år på nacken vid det här laget och det drar ned helhetsintrycket rejält.

I slutändan är det svårt att betygsätta Prototype Biohazard Bundle. Det rör sig om ett hyfsat och ett riktigt underhållande spel vars nya klädsel inte gör dem några större tjänster utan i vissa fall erbjuder en sämre upplevelse än originalen. Samtidigt är det fortfarande vansinnigt roligt att krossa monster på löpande band som en livsfarlig enmansarmé. Om du redan spelat genom spelen på förra generationens konsoler behöver du inte göra dig besväret då inget nytt material har tillkommit men det är ändå en underhållande, om än bristfällig, upplevelse.

Gott om kaos för pengarna
Prototype 2 är fortfarande ett riktigt bra actionspel

Stora optimeringsproblem