Recension: Rare Replay

Att recensera Rare Replay kan mycket väl vara en av de svåraste uppgifter jag ställts inför som spelkritiker och denna bedrift bör i princip jämföras med att recensera The Beatles samlade låtskatt. Rares första spel lanserades 1983, ironiskt nog samma år som jag föddes, och från arkadklassikern Jetpac och framåt tar Rare med oss på en hejdundrande resa genom deras karriär.

Rare Replay - 1
Självklart har titlarna i denna 30 spel stora samling varierande kvalitet och av denna anledning kommer jag att bedöma Rare Replay som helhet istället för att gå in alltför mycket på enskilda titlar.

I stort sett alla som vuxit upp under 80-talet har någon form av relation till spelföretaget Rare och för egen del började intresset för deras titlar i och med NES-eran. Jag vill minnas att det första jag upplevde från företaget var Snake, Rattle & Roll som när det kom var ett väldigt banbrytande spel med sitt fejkade 3D-upplägg. Åren gick och studion levererade klassiker på klassiker och de visade sig kunna bemästra allt från arkadracing och plattformsspel till renodlade FPS vars innehåll mer eller mindre format genren till vad den är idag.

Med över trettio års spelhistoria på en och samma skiva innebär detta självfallet att en hel del av titlarna inte håller måttet idag ens av nostalgiska skäl. Sabrewulf och Jetpac är exempelvis två av dessa och att starta upp dessa klassiker idag känns inte fullt lika hett som när det begav sig. Ungefär allt negativt jag har att säga om Rare Replay inkluderas i ovanstående stycka, resten är rena ovationer.

Rare Replay - 2
Att få stifta bekantskap med Banjo Kazooie i HD är en upplevelse som nästan gör mig tårögd då de bägge spelen är i princip lika bra nu som när de släpptes. När Rare släppte spelet med fågeln och björnen till Nintendo 64 lyckades de i princip sno allt som Nintendo själva skapat med Super Mario 64 och förbättrat konceptet på alla möjliga nivåer, resultatet blev ett av de bästa plattformsspelen genom tiderna och uppföljaren visade sig vara minst lika briljant.

Av rättighetsskäl saknas självfallet många av de verkliga klassikerna så den som väntade sig Donkey Kong Country-trilogin eller Goldeneye i samlingen lär bli besvikna i det avseendet att hela företagets historia ej är representerad. När jag bläddrar mig fram genom de hutlöst vackra menyerna i samlingen är ovanstående dock ett faktum som snabbt glöms bort då både Conker, Banjo, Joanna och gänget från Jet Force Gemini skymtas redan i introduktionssekvensen.

Med i samlingen finns också ett helt nytt galleri med mindre utmaningar från de flesta av titlarna. Den som spelat hyllade NES Remix kommer snabbt att känna igen sig då upplägget är snarlikt. De som inte tidigare spelat Rares spel bör alltså börja här då dessa utmaningar ger en ganska representativ bild av vad samlingen har att erbjuda.

Rare Replay - 3
Trots att en del av spelen inte håller måttet i dagsläget kompenseras det av att skivan innehåller många rent banbrytande och fantastiska spel känns lika fräscha nu som för tjugo år sedan.

Med ett rekommenderat återförsäljarpris på runt 250kr innebär detta att samtliga spel kostar runt en tia styck och detta är därmed ett rent kap. Hade samlingen sålts för fullpris hade den fortfarande varit vart varenda krona. Oavsett om du upplevt spelen tidigare eller inte så är detta ett givet köp om du äger en Xbox One.

Ett av spelhistoriens största företag samlar sina titlar på en liten skiva
Många av titlarna håller lika bra nu som när de släpptes
Banjo Kazooie, Conker och Perfekt Dark i HD, mer behöver jag ej säga