Recension: Destiny: The Dark Below

När Destiny släpptes spelade jag det en hel del. Jag gillade det skarpt och belönade det med betyget 8/10. Sedan dess har jag inte rört spelet. Destiny är fortfarande ett bra spel men det är på tok för upprepande för att jag ska känna något sug efter att återvända till dess värld för att spela samma uppdrag om och om igen bara för att få tillgång till nya vapen och andra föremål.

Så nu, när den första expansionen The Dark Below släppts, har jag hoppat tillbaka in för första gången på flera månader i hopp om att det nya materialet ska vara tillräckligt för att hålla mitt intresse vid liv. Tyvärr blev det inte riktigt så.

thedarkbelowThe Dark Below innehåller tre nya story-uppdrag, en ny Raid och ett nytt Strike-uppdrag. Utöver detta får vi ett par nya kartor till det mer traditionella flerspelarläget samt ett gäng nya vapen och föremål i vanlig ordning. Med en prislapp på 184 kronor känner jag att detta är i snålaste laget rent innehållsmässigt, såvida det nya materialet inte är i absolut toppklass.

Så är dock inte fallet. De tre kampanjuppdragen är något mer varierade jämfört med de i huvudspelet men de är fortfarande tämligen upprepande historier som dessutom inte tar särskilt lång tid att klara. Med tanke på hur mycket kritik Bungie har fått för handlingen i huvudspelet tycker jag att de borde ha lagt energi på att åtgärda de problemen i The Dark Below, men sådan tur har vi inte.

Därefter kan jag nöta dessa om och om igen tillsammans med Raid- och Strike-uppdragen. Det som stör mig mest med det nya materialet är att inget av dem tillför något nytt rent designmässigt. Visst finns det vissa spännande saker att göra men det är inget som vi inte har gjort i huvudspelet redan.

Destiny 002Dessutom har The Dark Below låst material från huvudspelet för de som inte äger expansionen. Detta eftersom Weekly Strike inledningsvis var exklusivt för den nya expansionen, vilket innebär att spelare gått miste om tillfällen att tjäna nytt loot och liknande. The Dark Below kommer även med ett nytt system för att stiga i rank, vilket kan vara ett trevligt tillskott eller en ren förbannelse, beroende på hur du ser på det.

Vissa föremål som du kämpat hårt för att förtjäna har i och med The Dark Below blivit betydligt mindre värda och rentav svagare. Ny utrustning som du kan köpa hos olika försäljare har högre styrka och Light-nivå än vad många av dina föremål kan uppgraderas till, vilket redan nu har retat upp många spelare.

Allt är dock inte misslyckat med The Dark Below. Spelet är lika snyggt som alltid och själva spelmekaniken är fortfarande solid, precis som ljuddesignen. Dessutom är de nya PvP-kartorna riktigt välgjorda och kartan Skyshock är ett välbehövligt tillskott för kartor med fokus på fordonsstrider.

Destiny 003Hur pass mycket du kommer att uppskatta The Dark Below beror på hur mycket du gillar huvudspelet och om du har något emot grinding eller inte. När kampanjen i Destiny är avklarad är det just grinding som står i fokus och detta har inte förändrats i The Dark Below, snarare tvärtom då det introduceras nya saker att samla för att få bättre utrustning.

Bungie har pratat om att Destiny ska bli en episk rymdsaga som ska spänna över tio års tid. Än så länge har jag inte sett något som pekar på detta och om The Dark Below är en fingervisning för vad som komma skall lär handlingen hamna ännu längre från fokuspunkten. Efter att ha sett hur mycket material Playground Games tryckt in i Forza Horizon 2-expansionen Storm Island känns The Dark Below direkt fattigt på innehåll och jag hoppas att Bungie anstränger sig lite till nästa expansion.

Fortfarande solid spelmekanik
Underhållande nya PvP-kartor

För hög prislapp sett till vad man får