Recension: Resident Evil 2

Jag minns än idag hur mycket Resident Evil 2 skrämde mig när det släpptes i slutet av 90-talet. Jag ägde ingen PlayStation själv men mina vänner gjorde det och vi spenderade många timmar med att lösa pussel, skjuta monster och överlag bli vettskrämda när Mr X dök upp.

Nu, nästan två årtionden senare har jag vuxit upp men har fortfarande väldigt svårt för skräckspel. När Resident Evil 7 släpptes hade jag rentav svårt att ta mig genom det då det skrämde mig något fruktansvärt. Det kändes dock ganska bra när nyversionen av Resident Evil 2 damp ned i brevlådan. Jag tänkte att eftersom jag är så bekant med originalet borde detta inte vara några problem. Och spelet är ju inte så otäckt längre, när man tänker tillbaka.

Oj så fel jag hade.

Capcom har nämligen inte bara uppdaterat RE2 grafiskt utan de har även av bara farten skapat ett spel som känns nytt och fräscht och framförallt skrämmande på nytt. Berättelsen om Leon S. Kennedys första dag på jobbet som polis i Racoon City och Claire Redfields jakt på sin bror Chris är lika mästerligt berättad idag som när originalversionen släpptes.

Mycket må vara sig likt men ännu mer har förändrats i denna nyversion. Delar av narrativet har ändrats, gjorts om och förbättrats. Nivådesignen är kraftigt inspirerad av originalet men är omgjord precis tillräckligt mycket för att allt ska kännas nytt och fräscht. Pussel har också gjorts om men bär fortfarande andan av originalet för att fans ska känna igen sig.

Ada Wong är lika mystisk som alltid, de nya monstren skrämmer fortfarande slag på mig och Mr X är fortfarande en formidabel motståndare. Capcom har gjort precis allt rätt med denna remake och har valt ut förbättringsområden med hårfin precision, vilket har lett till ett Resident Evil 2 som faktiskt skrämmer mig mer än vad originalet gjorde.

Kameran har flyttats från fasta vinklar till över axeln, vilket får det att kännas mer som RE 4. Detta gör dock inte att spelet är mindre skrämmande utan den klaustrofobiska stämningen gör sig ständigt påmind ändå. Den omarbetade versionen av spelmotorn från Resident Evil 7 gör att vi bjuds på fantastiska karaktärsmodeller där främst ansiktsanimationer och hårfysik ser helt fantastiskt ut.

Ljussättningen är ett annat område där spelet verkligen sticker ut från mängden. De många mörka områdena blir upplysta av ficklampor, gatulampor och andra ljuskällor på ett otroligt sätt. Spelet dryper av lika mycket atmosfär som forsande blod och är genomgående en fantastisk spelupplevelse. De mängder av upplåsbara överraskningar, som alternativa spellägen och liknande skapar ordentligt omspelningsvärde utöver de två vitt skilda kampanjerna med Leon och Claire.

Alla fans av skräckspel bör investera i Resident Evil 2 och det gäller även för fans av riktigt bra spel i största allmänhet.

Fantastisk atmosfär
Utmanande spelmekanik och pussel