Recension: Monster Boy and the Cursed Kingdom

Monster Boy and the Cursed Kingdom är en titel som låter som att den är plockad direkt från 80- eller 90-talen och det med all rätt. Spelet är nämligen en spirituell uppföljare till den klassiska Wonder Boy-serien, som återupplivades bara häromåret i form av en remake av seriens tredje del. Monster Boy har dock tekniskt sett inget direkt samröre med de tidigare delarna utan utvecklingen har skötts av en annan studio och det rör sig om ett helt nytt äventyr snarare än en remake eller uppföljare.

Med det sagt har utvecklarna haft tillgång till mycket av det material som de äldre spelen använt sig av och allt från huvudkaraktärens krafter till vissa karaktärers utseenden känns plockade direkt från Wonder Boy-serien. Att originalseriens skapare Ryuichi Nishizawa haft ett finger med i spelet gör inte saken sämre heller. Så att år 2019 få en uppföljare till en gammal serie som tidigare var en av SEGA:s maskotar är både en smula surrealistiskt och samtidigt otroligt välkommet på samma gång.

Monster Boy and the Cursed Kingdom erbjuder samma typ av spelmekanik som de äldre titlarna, där vår hjälte genom spelets gång kan förvandla sig till en rad olika djur för att ta sig förbi fiender och pussel. Ormen kommer genom trånga utrymmen, Lejonet är en riktig fighter och grisen kan lukta sig till hemligheter. Variationen på dessa olika karaktärer är skyhög och det är en fantastisk känsla att låsa upp en ny ”dräkt” att använda för att kunna återvända till tidigare punkter för att komma åt platser som jag inte har nått tidigare.

Metroidvania-upplägget genomsyrar hela äventyret och halva nöjet består av att utforska den vansinnigt vackra 2D-världen för att hitta dess många hemligheter. Just grafiken är fullständigt enastående med handritade miljöer och fantastiska animationer. Det anime-inspirerade introt sätter dessutom stämningen direkt med ett otroligt medryckande ledmotiv. Kontrollschemat är även det otroligt välslipat och det är svårt att peka på olyckliga dödsfall där jag själv inte orsakat det.

Spelvärlden som utvecklarna har skapat är sprängfylld av charm och personlighet och jag finner mig själv vandrandes omkring bara för att insupa atmosfären som, trots det mer moderna utseendet, väcker känslor från klassiska plattformsspel från tidigt 90-tal.

Monster Boy and the Cursed Kingdom är ett otroligt underhållande plattformsspel som på ett strålande sätt blandar gammalt och nytt. Det är en titel som inget fan av genren bör missa.

Fantastisk presentation
Varierade karaktärer att spela som