Recension: LEGO DC Super-Villains

Efter tre äventyr i Gotham City (och världsrymden) med Batman och hans vänner i släptåg har TT Games nu återvänt till DC Comics universum för ett fjärde spel. Denna gång byter vi dock fokus från hjältarna och tar istället kontroll över DC:s största superskurkar, även om de faktiskt får chansen att agera hjältar också.

I LEGO DC Super-Villains är det alltså bovarna som står i centrum. Joker, Lex Luthor, Harley Quinn och alla andra figurer du kan tänka dig finns representerade och spelbara i detta äventyr. Utöver detta har utvecklarna valt att låta figurskapandet spela en större roll än någonsin tidigare. Många LEGO-titlar har innehållit möjligheten att skapa en egen karaktär men detta har alltid varit ett ganska poänglöst tillskott. Här står karaktärsskapandet i centrum och jag får skapa min egen superskurk, komplett med olika förmågor, kläder och tillbehör. Min karaktär (som jag döpt till ”Miss Behaving”) slår sedan följe med skurkarna under äventyrets gång.

Efter en fritagning av Lex Luthor och hans gäng dyker Justice League inte helt oväntat upp för att stoppa alla skurkar. Det dröjer dock inte länge innan en ny grupp, som kallar sig Justice Syndicate dyker upp. Detta gäng är kort sagt Justice League från ett parallellt universum och de har inte riktigt rent mjöl i påsen. Istället för att fånga skurkarna skickar de hela Justice League till sin egen dimension och tar över vår värld. Därför är det upp till skurkarna att stoppa Justice Syndicate och återställa ordningen, något de gör på sitt alldeles särskilda sätt.

Förvänta dig ingen spelmekanisk revolution i DC Super-Villains. Upplägget följer den mall som är standard för LEGO-spelen, där slagsmål varvas med diverse pussel och naturligtvis ett nästintill maniskt samlande av olika föremål och LEGO-pluppar. Grafiken har putsats till och spelet tillhör de snyggaste i serien men annars är det inte mycket nytt under solen på den fronten.

Det som istället gör att spelet sticker ut från mängden är just skurkarna. Jag tror att utvecklarna länge har velat släppa loss tyglarna en aning och det har de verkligen gjort här, då i princip samtliga karaktärer har galna attacker och unika förmågor som faktiskt får upplägget att kännas fräscht än en gång.

I slutändan är det dock något helt annat som får mig att sitta som klistrad framför TV:n med denna titel och det är röstskådespelarna. Utvecklarna har samlat en trupp röstskådespelare av absoluta världsklass för att blåsa liv i de många karaktärerna. Clancy Brown är Lex Luthor, Brandon Routh är Shazam, Kevin Conroy är Batman och Tara Strong är Harley Quinn. De får sällskap av tonvis av andra skådespelare och många namn är väldigt välbekanta och skickliga. Men när allt kommer omkring handlar det till slut om en enda person: Mark Hamill som Joker.

Det är svårt att understryka exakt hur mycket Hamill har betytt för karaktären Joker sedan hans debut under tidigt 90-tal och han har tidigare sagt att Batman: Arkham Knight skulle vara hans sista vända som karaktären. Inget gör mig dock gladare än när hans stämma hörs i LEGO-form och tidernas bästa Joker (oavsett medium) är tillbaka på scenen. Hamill stjäl varenda scen han är med i och hans samspel med Tara Strong och Clancy Brown bjuder på enastående underhållning.

Om jag slutar fanboya över Mark Hamill en stund och återgår till själva spelet känns det som att LEGO DC Super-Villains är en av de mer lättsamma och överraskande titlar som serien erbjudit på flera år. Lekfullheten i allt från nivådesign till uppdrag och specialattacker bubblar av kreativitet vilket ger ett spel som inte tar sig självt på för stort allvar och som är bättre av just denna anledning.

LEGO DC Super-Villains är kort och gott ett värdigt tillskott till LEGO-serien och den kanske mest överraskande titeln hittills. Är du ett fan av LEGO, DC Comics eller bara Mark Hamill är denna titel ett rent måste.

Underhållande berättelse
Kreativa nivåer
MARK HAMILL!