Recension: Dark Souls Remastered

När jag säger From Software tänker nog många att det är ”den där utvecklaren som gör svåra spel” men det kunde inte vara längre från sanningen. Jag har aldrig upplevt deras spel som annat än rättvisa och belönande där svårighetsgraden är det sekundära efter utforskandet och upptäckarglädjen. När Bandai Namco utannonserade en nyversion av det första spelet i Dark Souls-trilogin så hoppade jag högt av glädje och nu har jag avnjutit spelet en åttonde gång fast på Xbox One.

Jag var aldrig med när det begav sig, jag upptäckte aldrig den andliga föregångaren Demon´s Souls vid lanseringen utan först flera år senare. Jag var heller inte med när Dark Souls släpptes utan min första kontakt med FromSoftware blev i och med Bloodborne, ett spel jag på förhand trodde jag skulle avsky men som senare visade sig bli en av de bästa spelupplevelser jag någonsin haft. Efter att spelet tog mig med storm var det dags att utforska resten av den lilla utvecklarstudions katalog och med handen på hjärtat var det kanske ett av de bästa beslut jag tagit i mitt liv.

FromSoftwares nuvarande ledare tillika regissör har sagt i många intervjuer att hans intentioner med sina spel har aldrig varit att skapa något som är svårt utan att skapa något som är belönande att spela och jag kunde inte hålla med mer. Grejen med just Dark Souls är inte att spelet är svårt för sakens skull utan det är snarare rättvist då varje erövring känns som en triumf efter mycket slit och möda. För en som aldrig spelat serien innan utan har sitt första möte med Miyazakis mörka fantasyepos i och med denna nyversion så kan det vid en första anblick bli överväldigande men jag kan lova er att resan är värd mödan.

Den största nyheten i Xbox One-versionen är att spelet numera körs i stadiga sextio bildrutor per sekund hela tiden och detta bidrar helt klart till en mer njutbar spelupplevelse. Den som spelat originalet vet exempelvis hur skräckinjagande det var att bege sig ner i djupet i Blighttown där bilduppdateringen var farligare för din karaktärs hälsa än vad fienderna var. Man har också förbättrat skuggor samt ljuseffekterna i spelet även om skillnaderna är ganska små, det känns helt klart som att man inte velat pilla för mycket på spelet och för det så har FromSoftware min fulla respekt.

Det är i just det minimalistiska som storheten med spelet ligger, man får exempelvis ingen direkt förklaring till vad som händer i spelvärlden om man inte är uppmärksam och läser beskrivningarna på de föremål och vapen man plockar upp. Det finns en kort introsekvens som förklarar att världen är i kaos efter att en stor eld har dött ut men det är det enda, resten är upp till dig att upptäcka. Det är den här upplevelsen som många utvecklare i efterhand försökt återskapa utan resultat i spel som Lords of the Fallen och The Surge men utan att ens vara nära att rubba den perfekta värld FromSoftware byggt upp.

Vill du bara spela spelet som ett vanligt actionrollspel utan att tänka på berättelse eller liknande så går det utmärkt. Vill du spela Dark Souls och upptäcka varför bossarna och vissa karaktärer ser ut som de gör och agerar som de gör så kan du fördjupa dig i detta genom att utforska och det är i denna valfrihet som storheten med spelet ligger. Det är nämligen en helt olik upplevelse jämfört med vad en vän till dig kanske upplevt beroende på hur du tacklar och tolkar sakerna som händer.

Dark Souls Remastered är en fantastisk nyversion av ett av de bästa spel jag någonsin haft nöjet att spela. Att spela igenom det hela en åttonde gång var lika njutbart nu som för första gången och det om något skvallrar om vilken genomslagskraft Miyazakis magnum opus haft på mig som spelare. Har du minsta intresse av actionrollspel är detta ett givet köp och låt ej svårighetsgraden skrämma dig, i slutändan kommer du tacka mig.

Fantastisk nyversion av ett av de bästa spel som gjorts
Lika stämningsfullt och obehagligt nu som när det kom
Belönande och rättvist att spela