Recension: Jurassic World Evolution

När den nya Jurassic World-filmen dundrar ut på biograferna släpps det även ett nytt dinosauriespel för att matcha. Istället för att vara ett snabbt licensspel som varit fallet så många gånger tidigare har Frontier Developments anlitats för att ge sin erfarenhet av management-spel till multimiljard-franchisen. Resultatet är Jurassic World Evolution, där du har möjlighet att skapa en helt egen urtidspark, förhoppningsvis utan de många olägliga dödsfallen.

Evolution börjar på bästa tänkbara sätt, med Jeff Goldblums ljuva stämma då han återvänder till rollen som Ian Malcolm för att guida mig som spelare genom uppgifterna. Han får sällskap av flera nya karaktärer och vissa återkommande, som Dr Wu och Owen Grady. Tyvärr har varken B.D Wong eller Chris Pratt spelat in sina röster för sina karaktärer.

Evolution kan inledningsvis kännas ganska överväldigande då det finns väldigt mycket att hålla koll på. Till skillnad från liknande management-spel handlar det inte enbart om att bygga nya byggnader och attraktioner för att på så sätt få fler besökare. I Evolution måste jag även forska fram nya dinosaurier genom att skicka ut arkeologer runtom i världen för att hitta DNA. Ju mer DNA jag har för en viss dinosaurie desto starkare blir dess gener och detta minskar i sin tur risken för att dinosaurier dör under inkubation.

Utöver detta måste jag naturligtvis även skapa nya attraktioner och liknande för att skapa en park som lockar fler besökare, precis som väntat av genren. Skillnaden mellan Evolution och andra spel är att om ett stängsel går sönder kan attraktionerna äta upp besökarna, vilket gärna vill undvikas.

Därför gäller det att jonglera forskning och framställning av nya dinosaurier med underhåll av mina parker. Med hjälp av rangers kan jag reparera skador, bedöva dinosaurier för att vårda dem, fylla på deras mat och mycket annat. Jag kan även ta manuell kontroll över en rangers bil för att själv åka runt i mina parker i förstapersonsperspektiv, vilket kan vara en riktigt mäktig upplevelse.

Jurassic World Evolution kan också vara ett väldigt utmanande spel på många sätt. Vädersystemet kan ställa till det genom tropiska orkaner som stänger ned elektricitet, förstör stängsel och mycket annat. Samtidigt kan de livsfarliga djuren rymma om jag tummar på underhållet och då går det snabbt väldigt utför. Tydligen kan risken för att bli uppäten dra ned på rekommendationerna till en dinosauriepark ganska rejält, vem hade kunnat tro det?

I kombination med den något överväldigande inledningen finns risken att många avfärdar Evolution men det vore att göra ett misstag. Detta är nämligen ett riktigt underhållande management-spel som på ett strålande sätt drar nytta av källmaterialet och som på många sätt andas Jurassic Park. Om du vill ha en sommarupplevelse som är lika delar avkopplande och uppstressande är Jurassic World Evolution ett riktigt bra val.

Oväntat stark presentation
Smidigt kontrollsystem
Djup spelmekanik