Recension: Monster Hunter: World

Sedan Monster Hunter blev ett regelrätt fenomen i Japan har jag alltid sneglat med ett halvt nyfiket öga på serien. Trots att många delar har släppts här i Europa har jag dock aldrig gett dem någon större uppmärksamhet och alla verkar vara överens om att serien aldrig fått ett riktigt stabilt fotfäste i västvärlden.

MHW2Detta har utvecklarna hos Capcom varit medvetna om och i och med lanseringen av Monster Hunter: World har det satsats hårt på att göra ett spel som tilltalar inte bara Japan utan hela världen. Av de inledande betyg och försäljningssiffror som har presenterats verkar det som att chansningen har lyckats då spelet redan nu är en dundersuccé.

När jag slog mig ned med spelet var jag rädd att utvecklarna skulle ha tvingats kompromissa sin vision i ett försök att göra spelet mer ”västerländskt”. Dessa farhågor har försvunnit inom en ynka timme då Monster Hunter: World är ett spel som på alla sätt och vis fortfarande känns japanskt ända ut i fingerspetsarna och det är nästan alltid något positivt.

Efter de inledande sekvenserna anländer min egenskapade karaktär till den nya världen där hon ska börja bygga sig ett namn som monsterjägare. Spelet bombarderar mig till en början med textrutor proppfyllda med information om spelets många olika beståndsdelar och det är inte helt lätt att hänga med i svängarna.

MHW3Jag måste hålla koll på vapen, rustningar, föremål som kan användas hos smeden, andra föremål som jag kan göra drycker och annat av, fällor och allt däremellan. Om du går in i Monster Hunter: World med inställningen att det kommer att vara ett hack’n’slash-spel med monster kommer du att få ett kallt uppvaknande. Olika vapen passar bättre till olika typer av monster och de är dessutom olika svåra att hantera. Monster Hunter: World är inte ett spel där du hoppar in för en kvick spelsession på 20 minuter, det är ett spel där du dedikerar en eftermiddag eller mer.

Och det är absolut okej.

Monster Hunter: World kräver att du tar dig tiden att lära dig hur spelet fungerar innan det släpper loss allt det har att erbjuda. Det begär att du respekterar det och ger samtidigt respekt tillbaka till spelaren. Spelet erbjuder en enastående vacker värld att utforska med monster vars design är otroligt genomtänkt och vacker. Inget monster är det andra likt och den rena nyfikenhet spelet väcker är underbar.

Samtidigt dras spelet med vissa tekniska problem, framförallt med bilduppdateringen. Spelet erbjuder tre inställningsalternativ där jag kan välja mellan fokus på hur spelet flyter, upplösningen eller de grafiska detaljerna. Bilduppdateringen är olåst vilket innebär att den varierar rejält både mellan dessa olika lägen och mellan olika miljöer. När bilduppdateringen i vissa lägen varierar mellan 32 bildrutor per sekund och 50 blir det störande för ögonen och jag hade då föredragit ett alternativ som håller bilduppdateringen låst till 30 bildrutor per sekund istället.

MHW1Xbox One-versionen dras i dagsläget också med vissa problem när det gäller onlinedelen då det kan vara svårt att komma in i spelsessioner med andra spelare. Detta är något som utvecklarna jobbar på men det drar i skrivande stund ned intrycket en aning.

Trots dessa problem är Monster Hunter: World en triumf på många sätt. Utvecklarna har gjort en rejäl satsning på att bryta loss spelet från den japanska marknaden utan att för sakens skull offra det som gör serien så unik och de har lyckats fenomenalt bra.

Monster Hunter: World är ett spel som inte riktigt liknar något annat och det lär sannerligen inte vara ett spel för alla. Jag som förr har visat viss nyfikenhet gentemot serien vågar nu gå så långt att jag kallar mig ett fan. Jag har en lång väg att gå tills dess att jag är lika djupt nere i träsket som många andra men Monster Hunter: World har tagit mig ett stort steg på vägen.

En fantastisk värld att utforska
Otroligt spelmekaniskt djup
Monsterdesignen är enastående