Recension: Marvel Vs. Capcom: Infinite

Superhjältarna från Marvel och slagskämparna från Capcom är tillbaka för att puckla varandra gula och blå i den senaste delen i den anrika fightingserien Marvel Vs. Capcom. Förutom en rad nyheter i själva stridssystemet är den största förändringen inkluderingen av ett ordentligt kampanjläge. Frågan är om det räcker för att mäta sig med genrens andra giganter?

Infinite 1När det kommer till storybaserade fightingspel heter mästaren NetherRealm Studios. Teamet bakom de senaste Mortal Kombat- och Injustice-spelen har visat att genren passar alldeles utmärkt för narrativdrivna spellägen och de har dessutom levererat riktigt spännande berättelser.

Marvel Vs. Capcom: Infinite bjuder inte på någon särskilt seriös berättelse utan det är snarare så otroligt fånigt och ibland genomdumt att det är svårt att tro att någon faktiskt skrivit ett manus snarare än att koka ihop några scenarion i ett word-dokument. Med det sagt är berättelsen inte utan underhållningsvärde. Att se karaktärer som Frank West och Spider-Man slänga käft med varandra är lika underhållande som att se Captain America och Ryu tävla om vem som har längst kön i ett försök att framstå som en sann ledare.

Handlingen går kortfattat ut på att skurkarna Ultron och Sigma har gått samman och bildat en extremt farlig dödsrobot som fört samman Marvel och Capcoms universum (något som tyder på att karaktärer som Arthur från Ghosts ’n’ Goblins, Chris Redfield och Mega Man existerar i ett delat universum!) och därför måste hjältarna slå sig samman för att stoppa dem. Mer avancerat än så blir det inte men det är likväl roande på ett smått hjärndött sätt.

Infinite 2Nyheterna i stridssystemen är desto mer intressanta då vi denna gång går från 3v3-matcher till mer lätthanterliga 2v2. Utvecklarna har även strömlinjeformat kombo-systemen för att ge nykomlingar en chans att utföra spelets spektakulära superattacker utan att knappa in kommandon som är halvmilen långa. Detta gör Marvel Vs. Capcom Infinite till ett ypperligt partyspel då alla enkelt kan plocka upp en handkontroll och börja dela ut smärta till sin motståndare.

Det har även inkluderats nya förmågor i form av Infinity-stenarna. Att använda sig av dessa i striderna låser upp särskilda egenskaper som, när de används på rätt sätt, kan ha förödande konsekvenser för motståndarna. Att välja rätt sten att använda i rätt strid är en strategi i sig och det ger spelet stort mervärde.

Utöver detta hittar vi de vanliga arkad- tränings- och onlinelägena och här fungerar Marvel Vs. Capcom: Infinite precis som väntat, varken mer eller mindre. Det är på det stora hela ett mycket kompetent fightingspel som vågar förenkla utan att mista djupet i spelmekaniken. Det som dock drar ned helhetsintrycket för mig är den gräsliga design som präglar majoriteten av spelets karaktärer. Det ser helt enkelt inte särskilt snyggt ut och jag lämnar det hela där.

Infinite 3Är du ute efter ett fightingspel som bjuder på blixtsnabba strider i kombination med rejält djup och en urfånig story har du ett perfekt val i form av Marvel Vs. Capcom: Infinite. Jag hade velat se ett något större karaktärsgalleri men överlag är det ett riktigt härligt spel.

Den urlöjliga storyn
Lättillgängligt
Snabbt och färgglatt