Recension: The LEGO Ninjago Movie Videogame

Ninjago är ett av LEGO:s absolut största varumärken just nu. Kombinationen av LEGO, ninjor och enorma mechs träffar inte helt oväntat mitt i prick hos många 5-10-åringar. Hade jag själv varit i den åldern hade jag definitivt varit såld. Som 31-åring har jag endast kommit i kontakt med Ninjago genom min frus systersöner, som är stora fans av franchisen.

The LEGO® NINJAGO® Movie Video GameDärför blev jag lite överraskad att just Ninjago skulle bli den tredje filmen i LEGO Movie-serien men med tanke på Ninjagos otroliga framgångar är det egentligen ganska väntat. Givetvis ska filmen få en spelversion i samma veva och detta har jag nu hårdtestat.

Jag hade i ärlighetens namn inte särskilt höga förväntningar på The LEGO Ninjago Movie Videogame och det kanske är just därför jag blivit så otroligt positivt överraskad av spelet, som från och med nu endast benämns som ”Ninjago”.

Jag har ännu inte sett The LEGO Ninjago Movie men det är tydligt att spelet följer filmens handling ganska troget. Om du har planerat att se filmen kan det med andra ord vara en bra idé att göra det innan du spelar spelet för att undvika spoilers.

The LEGO® NINJAGO® Movie Video Game (4)Mina första intryck lämnar dock en del att önska. Det står snabbt klart att röstskådespelarna från filmen inte har lånat ut sina stämmor till spelet, vilket är synd. Rösterna i spelet är det egentligen inget fel på men jag hade hellre hört skickliga komiker som Kumail Nanjiani, Zach Woods och Fred Armisen ge karaktärerna liv i spelet precis som i filmen. Ett ännu märkligare val är att de nya röstskådespelarna inte bara gör rösterna i spelsekvenserna utan att klippen från filmen också har dubbats om. Jag förstår att det gör presentationen mer enhetlig men det är en besvikelse att inte få höra Jackie Chan och Justin Theroux i spelet.

Det största problemet är dock att spelet inledningsvis kraschar väldigt ofta. När jag startar upp spelet första gången blir det så illa att jag måste installera om det för att ens nå första nivån, vilket inte är acceptabelt på något plan. Detta är väldigt synd för när spelet väl kommer igång visar det sig vara ett av de mest banbrytande LEGO-spel som gjorts.

Vi bjuds på väldesignade nivåer, ett stridssystem som faktiskt kan kallas för stridssystem, ett uppgraderingssystem och ett helt nytt sätt att utforska spelets nivåer. Det saknas en övergripande hubvärld men så snart jag har genomfört en nivå kan jag fritt utforska denna som jag vill i jakt på ytterligare samlarföremål och hemligheter. Upplägget är kort och gott briljant och blir förhoppningsvis en ny standard för kommande LEGO-spel.

The LEGO® NINJAGO® Movie Video Game (5)The LEGO Ninjago Movie Videogame är en kluven upplevelse. De tekniska problemen drar tyvärr ned helhetsintrycket för vad som som i övrigt är ett av de fräschaste och rentav bästa LEGO-spelen hittils.

Bubblar av kreativitet
Väldesignade nivåer
Det finns ett uppgraderingssystem!