Recension: Aven Colony

Att få ut forska en främmande planet är förmodligen något som står högt upp på många människors önskelista, även om nästan alla av dessa med största sannolikhet är väl medvetna om att detta aldrig kommer att ske. Som tur är finns det filmer, böcker och kanske framförallt spel som låter oss uppleva detta ändå.

Aven 2Aven Colony är kort sagt ett stadsbyggarspel där jag ska skapa en blommande metropolis där det inledningsvis inte finns något alls. Storheten med spel som Cities Skylines och de äldre Sim City-spelen är känslan man får av att se sin värld växa framför ögonen, att börja med en bit mark och till slut stå med en världsstad vid sina fötter. Aven Colony lyckas på många sätt fånga denna känsla samtidigt som det tar konceptet ut i världsrymden, till den främmande planeten Aven Prime.

Här är det min uppgift att skapa ett hem för mänskligheten. Planeten påminner om vår egen på många sätt men skiljer sig från den på minst lika många punkter. Det finns till exempel i Aven Colony ett större fokus på ren överlevnad än i liknande titlar och det gäller att inte bara hålla ekonomin igång utan jag måste även ha syrekvalitet och liknande i åtanke för att nå framgång.

Aven 1Spelet tar mig genom en rad uppdrag som utspelas på olika delar av planeten med flera olika mål som skall uppnås. Variationen är det verkligen inget fel på men jag upplever att kampanjuppdragen blir lite väl linjära och handhållande en bit in i spelet.

Där spelet dock överraskar mig är när det kommer till berättelsen. Inte bara att det ens existerar någon form av narrativ i denna typ av spel utan att den faktiskt visar sig vara ganska spännande emellanåt. Utan att avslöja för mycket visar det sig att människan kanske inte är den första levande varelsen på Aven Prime men där låter jag det hela vara avslutat tills vidare.

Aven 3Aven Colony är ett vackert spel som för det mesta flyter bra på min Xbox One. Kontrollschemat är väl anpassat till konsol och det uppstår aldrig några större komplikationer. Som ett plus innehåller spelet även alternativet att snabbspola tiden eller pausa den, något som dessvärre var frånvarande i konsolversionen av Cities Skylines.

Om du är ute efter ett stadsbyggarspel som bjuder på främmande miljöer och som även vågar kasta in en berättelse i smeten är Aven Colony helt rätt titel för dig. Jag vågar inte lova att det kommer att stå sig som en av genrens giganter med åren men här och nu är det ett av de bättre spelen till Xbox One för den som vill bygga en ny värld på en främmande planet.

Oväntat intressant handling
Härliga miljöer
Smidigt kontrollschema