Recension: Snake Pass

Det pågår något av en renässans för plattformsspel i 3D just nu. Spel som plockar mer än lite inspiration från spel som Super Mario 64 och Banjo-Kazooie är på tapeten. Det tydligaste exemplet på detta är förmodligen det omtalade Yooka-Laylee, som utvecklas av flera av skaparna bakom just Banjo-Kazooie, samt nyversionen av Crash Bandicoot-trilogin som är på väg till PS4 i sommar.

Snake 1Sedan har vi Snake Pass, som är det första helt egna spelet från rutinerade utvecklaren Sumo Digital. Studion har genom åren bjudit oss på tonvis av förstklassiga spel, till exempel OutRun 2, Sonic & SEGA All-Stars Racing och LittleBigPlanet 3. Med Snake Pass tar studion nu sina första självständiga steg utan ett tidigare existerande varumärke i ryggen och de bjuder på färgglatt plattformande med en minst sagt annorlunda twist.

För att vara ett plattformsspel i 3D innehåller Snake Pass oväntat lite plattformshoppande. Det innehåller inget renodlat hoppande alls faktiskt utan som namnet antyder är det en orm som spelar huvudrollen. Noodle, som ormen heter, har sällskap av en kolibri vid namn Doodle och båda två är härligt uttrycksfulla och ser ut som om de plockats rakt från ett Rare-spel under den studions storhetstid.

Istället för att plattformshoppa genom nivåerna måste Noodle slingra sig fram som den orm han är. Genom att vicka den vänstra styrspaken till höger och vänster kan Noodle få fart och röra sig snabbare och ett tryck på A får honom att lyfta huvudet och få honom att kunna klättra upp för trappor, stolpar och liknande. Noodle kan även klamra sig fast vid olika föremål för att kunna nå högre avsatser och mycket annat. Kontrollschemat fungerar bra och ormfysiken (ett ord jag aldrig trodde att jag skulle skriva) är fantastisk. Noodle rör sig på många sätt precis som en riktig orm, dock med några avvikande förmågor, naturligtvis.

Snake 3Jag leder Noodle genom en nästintill manisk jakt på diverse föremål att samla, hemligheter att hitta och pussel att lösa. Redan från start visar spelet att det är lätt att lära men svårare att bemästra. Att hitta alla hemliga föremål ens på den första nivån kräver en hel del letande och det blir bara mer utmanande ju längre spelet fortgår.

Kontrollschemat är som tidigare nämnt extremt välgjort och jag har inga problem med att kontrollera Noodle. Däremot verkar kameran inte ha fått lika mycket kärlek under utvecklingen och den kan ibland uppföra sig minst sagt problematiskt i trånga utrymmen.

Ett annat problem med Snake Pass är att efter ett par timmar börja det nyskapande konceptet tappa lite av sin dragningskraft. Allteftersom nivåer och pussel blir mer avancerade är det samtidigt lättare att göra misstag och exempelvis falla av kartan, vilket kan leda till att stora delar av banan behöver spelas om då det inte finns överdrivet många sparpunkter. Då Noodle rör sig relativt långsamt jämfört med andra plattformshjältar blir detta lite långtråkigt efter ett tag.

Snake 2Med undantag för dessa små skavanker är Snake Pass överlag en väldigt njutbar upplevelse fylld med humor och tonvis med charm. Det är ett spel som passar bäst att spela i korta omgångar men jag kommer med stor sannolikhet att återvända till den färgglada världen för att umgås med Noodle och Doodle under lång tid framöver.

Galet charmigt
Fantastisk ormfysik
Kreativa nivåer