Recension: LEGO City Undercover

När jag skaffade mitt Wii U för flera år sedan var det inte för att kunna spela Mario eller Zelda. Istället var det LEGO City Undercover som fångade mitt intresse och som gjorde att jag investerade i Nintendos konsol. Som tur är visade sig LEGO City Undercover vara en modern klassiker på många sätt och det är därför jag är överlycklig över att spelet nu äntligen funnit vägen till Xbox One.

Visst, det handlar i grund och botten om ett spel som är fyra år gammalt som har fått en mindre grafisk uppdatering men inget mer. Det finns inget nytt material, filmsekvenserna är relativt lågupplösta och det säljs till fullpris.

Men det är LEGO City Undercover!

City 3Med möjligt undantag för LEGO Marvel Super Heroes är LEGO City Undercover fortfarande det tveklöst bästa spelet i TT Games LEGO-serie. Detta var första gången som studion fick prova sina vingar och göra något helt eget med LEGO-konceptet som de redan 2013 spenderat flera år med att förfina och utveckla. Denna gång fanns inga kända film- eller superhjältar att falla tillbaka på utan här introduceras helt egna karaktärer och en egen berättelse i en stor, öppen spelvärld.

Resultatet var fantastiskt år 2013 och det är fantastiskt år 2017. LEGO City Undercover visar sig ha åldrats otroligt bra och hade lika gärna kunnat vara årets tillskott i LEGO-serien utan att någon hade vetat om dess egentliga ålder.

Spelet följer Chase McCain, en polis som återvänder till sin hemstad LEGO City för att sätta dit sin ärkefiende, Rex Fury. Vad som följer är ett äventyr som lånar en hel del från GTA-serien men vänder på konceptet och låter mig spela som en polis istället för en brottsling och som samtidigt bjuder på en berättelse som flera gånger får mig att skratta högt. LEGO-spelens klassiska humor visar sig här i full kraft och är precis lika dum, fånig och fullkomligt briljant som alltid.

Jag finner referenser till alla filmer och TV-serier om poliser du kan tänka dig (Starsky & Hutch, Miami Vice och Dirty Harry är några av de tydligaste) och det finns inte helt subtila nickningar till filmer som Nyckeln till Frihet och många andra. När en fånge i Albatross Prison vid namn ”Blue” får frågan ”Are you free, man?” och svarar ”No, I’m not Freeman. His lawyers might be watching” har jag svårt att inte vrida mig av skratt i TV-soffan.

City 2LEGO-spelen har alltid excellerat när det kommer till denna typ av popkulturella referenser och LEGO City Undercover är dess finaste stund någonsin. Samtidigt är spelmekaniken lika solid som alltid och den bjuder på flera trevliga överraskningar för de som inte upplevt Chases äventyr tidigare.

Istället för att hoppa mellan hundratals olika figurer som i andra LEGO-spel finns det här en rad olika förklädnader som Chase kan använda sig av. Många av dessa kommer med unika färdigheter som kan användas för att låsa upp hemligheter och nya utmaningar. Det maniska samlandet av LEGO-pluppar är återigen närvarande och det är lätt att fastna i en rytm med en galen jakt som gör att huvuduppdragen får vänta.

En av de stora tekniska förändringar som har gjorts i spelet jämfört med Wii U-versionen är bilduppdateringen. I de stora utomhusmiljöerna håller sig denna till 30 bildrutor i sekunden men i de mindre inomhusmiljöerna hoppar den upp till 60 fps. Detta hopp i uppdateringen kräver en snabb omställning för ögonen och kan kännas lite märklig emellanåt. Det är lite trist att utvecklarna inte lyckats få upp hela spelet till 60 fps men hade jag varit tvungen att välja i detta fall hade jag förmodligen föredragit att samtliga sekvenser körs i 30 fps för att undvika omställningen för ögonen.

City 1Utöver detta lilla klagomål har jag nästintill enbart gott att säga om LEGO City Undercover. Det är ett kort sagt fantastiskt LEGO-spel med charmiga karaktärer (och röstskådespelare), det finns tonvis att göra och LEGO City är en härlig plats att utforska. Det har även inkluderats ett flerspelarläge, något som inte var närvarande i originalet men som har varit en hörnsten i nästan alla andra LEGO-spel. Om du har spelat Wii U-originalet finns det inte tillräckligt mycket nytt för att det ska vara värt ett nyköp men om du inte har upplevt Chase McCains äventyr tidigare är du skyldig dig själv att plocka upp LEGO City Undercover.

Underbart fånig humor
Härliga karaktärer
LEGO  City är en perfekt skådeplats