Recension: Batman: Return to Arkham

Batman: Arkham Asylum och Arkham City är två av den förra generationens absolut bästa spel. Få spel kommer i närheten av att erbjuda en lika tillfredsställande blandning av smygande, action och ett medryckande narrativ samtidigt som spelen på ett mästerligt sätt fångar allt som är fantastiskt med Batmans värld.

Från de legendariska konfrontationerna med Scarecrow i Arkham Asylum till det chockerande slutet i Arkham City är de båda spelen fyllda till bristningsgränsen med så många minnesvärda ögonblick, karaktärer och hemligheter att det är svårt att sammanfatta dem i en text.

rta3Nu har de båda spelen konverterats till den nya generationens konsoler och fått en grafisk uppdatering. Istället för Unreal Enginge 3 är det nu den fjärde inkarnationen som gäller och samtidigt har allt nedladdningsbart material skickats med. Resultatet är ett paket som är oemotståndligt för fans av den mörke riddaren. Eller, det borde åtminstone vara det.

Några saker håller nämligen Return from Arkham från att vara årets bästa nyutgivning. För det första har den nya grafikmotorn tagit med sig både för- och nackdelar. Spelen är å ena sidan snyggare än någonsin och erbjuder fantastiska ljuseffekter och flera omgjorda karaktärsmodeller som ger ytterligare nyans och djup. Samtidigt känns spelen betydligt ljusare än tidigare, vilket förtar lite av den täta stämning som finns i främst Arkham Asylum.

Det största problemet är dock att bilduppdateringen faktiskt känns sämre än i originalverisonerna. Konverteringen till Unreal Engine 4 verkar ha gått smärtfritt för det mesta men bilduppdateringen tar tyvärr rejält med stryk och spelen misslyckas med att hålla den på de 30 bildrutor per sekund som de siktar på. Med tanke på spelens ålder hade jag hoppats på att den nya generationen kunde pumpa upp dem till 60 FPS men så är dessvärre inte fallet. Fallen i uppdateringen sker inte tillräckligt ofta för att förstöra upplevelsen men det är likväl extremt irriterande.

rta2Den allra största missen med Return to Arkham är dock att Arkham Origins inte har inkluderats. Spelet anses ofta vara seriens svarta får då det inte var lika nyskapande eller populärt som de andra titlarna. Det faktum att det inte var Rocksteady som skötte utvecklingen spelar säkerligen en stor del också men faktum är att Arkham Origins står sig väl än idag tillsammans med de två första spelen. Det har helt klart sina brister och känns inte lika finslipat men det är ett riktigt bra spel som är sorgligt underskattat och som förtjänar att vara med i samlingen.

Bortsett från dessa problem är Return to Arkham en fröjd. Spelen känns precis lika bra idag som när de först släpptes och de står sig som några av tidernas bästa actionäventyr. Arkham Asylum anammar den så kallade Metroidvania-stilen där Batman genom spelets gång får tillgång till nya föremål som gör att han kommer åt nya delar av mentalsjukhuset. De tidigare nämnda mötena med Scarecrow tillsammans med konfrontationen med Killer Croc i sjukhusets kloaker står sig som av mina favoritögonblick i spelhistorien.

I Arkham City tog utvecklarna konceptet ut i den öppna spelvärlden och kastade in ännu fler ikoniska Batman-karaktärer. Vi fick Ra’s al Ghul, Two-Face, Deadshot och tonvis av andra skurkar som hjälpte till att göra livet surt för Batman under hans kamp mot Hugo Strange och Joker.

rta1På tal om Joker, spelen innehåller fortfarande några av de bästa ögonblick som Mark Hamill har levererats som The Clown Prince of Crime och hans sparringpartner Kevin Conroy håller samma höga klass som Bruce Wayne/Batman. Faktum är att innehållsmässigt och rent audiovisuellt när det kommer till de estetiska delarna är Return to Arkham lika oklanderligt som originalen var.

Om du inte har upplevt Arkham Asylum och Arkham City borde du först och främst skämmas. Därefter borde du köpa Return to Arkham omgående, trots de tekniska problemen. Dessa spel är nämligen så bra att inte ens dålig bilduppdatering kan förstöra dem. Om du redan har spelat dem bör du dock fundera lite extra då denna samling inte bjuder på några större överraskningar eller något intressant extramaterial. De nöjer sig med att vara de två bästa Batman-spelen som någonsin gjorts.

Två fantastiska spel i ny kostym
Dussintals timmar med underhållning
De nya karaktärsmodellerna är fantastiska