Recension: Skylanders Imaginators

Ett nytt år innebär inte bara ett nytt Call of Duty, ett nytt FIFA och ett nytt Forza. Under de senaste åren har det även betytt att vi får en ny del i Skylanders-serien. Förra årets upplaga, SuperChargers, introducerade fordon och visade sig vara den kanske bästa delen i serien hittills. Nu är Imaginators här och frågan är om magin kan fångas än en gång eller om serien börjar tappa ångan?

imaginators-3Kaos är i farten igen och Skylanders ärkefiende har denna gång ett nytt ess i sin rockärm. Han har nämligen lagt beslag på förmågan att skapa sin egen armé av ondingar för att ta makten över Skylands. Spyro och de andra hjältarna tänker givetvis inte acceptera detta utan får hjälp av de legendariska Imaginators och en grupp mäktiga krigare kallade Senseis.

Senseis kan användas för att träna upp Imaginators och låta dem stiga i nivå. Men den största nyheten i år är Imaginators själva. Detta är nämligen karaktärer som jag kan skapa helt själv med hjälp av olika kristaller. Det är lite trist att jag inte själv får plocka ihop en actionfigur med olika delar som sedan används i spelet men det är av förståeliga skäl inte heller möjligt. Istället har jag alltså dessa kristaller som kan användas som substitut för fysiska figurer. Dessa kristaller har olika element-klasser och jag kan välja en karaktärsklass till var och en av dem för att skapa mina egna Skylanders.

Jag kan till exempel göra en eld-ninja, en vindbaserad bågskytt eller en magisk boxare. Det finns gott om kroppsdelar, kläder och utrustning att välja mellan för att skapa riktigt unika karaktärer som ändå passar in i Skylanders universum. Genom spelets gång får jag även tillgång till nya förmågor och ny utrustning som jag kan använda.

imaginators-2Detta är både den starkaste och svagaste delen av Skylanders Imaginators. Å ena sidan är det lekande lätt att slänga ihop en häftig karaktär med nya föremål. Å andra sidan har mikrotransaktioner smugit in och visat sitt fula ansikte i denna inkarnation. Nya föremål förtjänas nämligen genom att införskaffa olika typer av kristaller. Dessa är klassade i fyra grader baserat på hur sällsynta de är och de klasser som är mest vanligt förekommande snubblar jag över ganska ofta och med jämna mellanrum får jag även en sällsynt skatt.

Dock är det farligt enkelt att råka trycka sig in på en sida där paket med dessa kristaller kan köpas för riktiga pengar. Detta är något som föräldrar bör vara extra uppmärksamma på så att deras barn inte råkar bränna ett par hundringar på paket med nya rustningar. Det känns lite sniket av utvecklarna och Activision att göra mikrotransaktioner så lättillgängliga i ett spel som är riktat till yngre spelare och som dessutom redan tvingar föräldrar att öppna sina plånböcker för att införskaffa nya figurer.

Bortsett från detta snedsteg är Imaginators dock riktigt underhållande. Jag önskar att fordonssekvenserna från SuperChargers hade haft en större närvaro även i detta spel men de har marginaliserats. Det är förståeligt då utvecklarna förmodligen inte vill stänga ute spelare som kanske har köpt Skylanders för första gången i år men det känns samtidigt en smula trist att de gimmickar från de senare årens spel verkar glömmas bort så fort en ny inkarnation av serien närmar sig.

imaginators-1Men Skylanders Imaginators är i slutändan ändå ett färgglatt, fartfyllt och framförallt välgjort actionäventyr som passar för alla åldrar. Spelet är sagolikt vackert, med tonvis av spektakulära miljöer och läckra karaktärsmodeller. Röstskådespelarna är även de fenomenalt bra och även de svenska rösterna levererar ordentligt.

Om du (eller dina barn) redan är fast i Skylanders-träsket lär ni kanske inte direkt sjunka djupare jämfört med förra året. Ni lär dock inte kunna slita er heller, då konceptet är lika vanebildande och underhållande även denna gång.

Skapa dina egna karaktärer
Fantastisk presentation
Gott om saker att låsa upp