Recension: Hitman Episode 4 & 5: Bangkok & Colorado

Agent 47 har hållit sig ordentligt sysselsatt sedan vi såg honom sist, i Marrakesh. Faktum är att två nya episoder har hunnit släppas och därför väljer vi nu att dubbelrecensera dessa.

hitman-4-2I den fjärde episoden reser Agent 47 till många svenskars andra hem, Thailand. Väl på plats på ett riktigt lyxhotell har han fått i uppgift att likvidera frontfiguren i ett populärt rockband tillsammans med hans manager. Ingen av dess herrar har särskilt rent mjöl i påsen och musikern själv är extra skum då det ryktas om att han varit inblandad i sin före detta flickväns självmord.

Då musikern och hans band är på plats på hotellet för att jobba på sitt nya album har de inte bara ockuperat en hel våning på hotellet, de har även riggat upp en hel inspelningsstudio. Som ni kanske kan gissa öppnar detta upp för en hel hög av kreativa avrättningar och Episode 4 bjuder på skyhögt omspelningsvärde bara för att experimentera med musikstudion och dess olika redskap.

hitman-4-1Miljöerna i den fjärde episoden är färgstarka och exotiska. De väcker tankar som får den andra episoden att göra sig påmind och den soliga kuststaden i Italien med dess stora herrgård ekar till viss del genom det lyxiga hotellet i Bangkok.

Betydligt blekare blir det i den femte episoden, när Agent 47 styr kosan mot Colorado. Målet är en övergiven gård som har tagits över av en organisation som inte direkt sysslar med trevliga eller lagliga aktiviteter. Denna episod höjer svårighetsgraden ett par snäpp redan från start då 47 har betydligt färre ställen att smälta in i omgivningarna och det ligger mer fokus på att faktiskt hålla sig gömd eller att skaffa en bra förklädnad. Kartan innehåller dessutom betydligt mer öppen yta än i Episode 4 vilket ökar kontrasten mellan dem.

hitman-5-2Utöver detta är Episode 5 speciell då den faktiskt dubblar antalet måltavlor för Agent 47. Just det, han har inte mindre än fyra personer på sin lista denna gång vilket även det bidrar till att göra detta den mest utmanande episoden hittills. Det är förmodligen också den mest underhållande, sett till manuset. Genom hela säsongen har IO Interactive visat prov på god humor och självdistans då de erbjudit allt från exploderande golfbollar till fyndiga sociala kommentarer. I Episode 5 är detta extra tydligt då det bland annat går att höra en vansinnigt underhållande dialog gällande en viss amerikansk presidentkandidat. Den fyller inget direkt syfte för narrativet och det är lätt att missa denna typ av påskägg men de hjälper till att höja underhållningsvärdet. (Tack till min branchkollega som pekade ut just denna sekvens för mig.)

Det övergripande narrativet förs naturligtvis framåt i båda delarna också och det är först nu som det känns som att denna har ett syfte. I de första tre delarna fick vi mest små ledtrådar om vart det hela är på väg men nu har saker och ting börjat röra på sig lite mer. Med endast en episod kvar av denna säsong är det hög tid att höja oddsen och om den femte episoden är något att döma lär den sista delen, som utspelas i Japan, bli något alldeles extra.

hitman-5-1Hitman fortsätter att leverera med Episode 4 och 5, där den sistnämnda är den klart starkaste av de två och även en av de starkaste hittills i säsongen. IO Interactive visar återigen att de kan fånga känslan i flertalet olika miljöer och lätta upp den relativt tunga tematiken med charmig och ibland lite fånig humor. Nu återstår som sagt bara en episod och den har alla förutsättningar för att ge säsongen ett spektakulärt avslut.

Utvecklarnas kreativitet skiner i dessa episoder
Den övergripande berättelsen börjar ta fart
Kontrasterna mellan Thailand och Colorado