Recension: Virginia

Vikten av ett bra manus i spel har blivit allt större under de senaste åren. Allteftersom tekniken har utvecklats har spelstudior kunnat skapa mer gripande berättelser och djupare narrativ, ofta med motion capture och imponerande röstskådespelare som blåser liv i karaktärer. Bara under 2016 har vi fått en rad fantastiska berättelser med oöverträffade skådespelarinsatser.

Ändå får alla dessa snällt kliva åt sidan för Virginia, ett spel som levererar årets solklart bästa manus. Och det utan att en enda replik yttras i hela spelet.

virginia-3Virginia är en interaktiv thriller sedd ur förstapersonsperspektiv, menar utvecklarna. Personligen tycker jag det är lite väl generöst att kalla upplevelsen för interaktiv då de möjligheter jag har att faktiskt göra något meningsfullt är högst begränsade. Ändå är Virginia oerhört medryckande under de dryga 90 minuter det tar mig att nå eftertexterna och narrativet påverkar mig mer än något annat spel i år.

Jag tar mig an rollen som en ung kvinnlig FBI-agent. Hennes karriär har precis börjat och hon paras ihop med en äldre kollega som har ett rykte att vara smått excentrisk. Den unga agenten får även i uppdrag att utreda sin kollega i hemlighet och rapportera hennes beteende till sina överordnade. Samtidigt reser de båda agenterna till en sömnig småstad för att utreda en ung pojkes mystiska försvinnande.

Låter detta bekant?

virginia-1Utvecklarna bakom Virginia har inte gjort någon större hemlighet av att de plockat en hel del inspiration från klassiska serier som X-Files och Twin Peaks och detta lyser igenom konstant. Att berätta mer om spelets handling vore att göra er en björntjänst då detta är ett spel som står och faller på sitt narrativ. Som tur är är manuset fantastiskt välskrivet och handlingen innehåller såväl oväntade vändningar som gripande sekvenser. Och det fantastiska är alltså att spelet inte innehåller någon dialog överhuvudtaget. Istället är det karaktärernas agerande, deras ansiktsuttryck och gester som för handlingen framåt och det fungerar alldeles fantastiskt bra.

Om manuset spelar huvudrollen är det dock ett annat element som stjäl rampljuset och det är musiken. Soundtracket i Virginia är så otroligt stämningsfullt, välkomponerat och rent ut sagt mästerligt att jag blir glad bara jag tänker på det. Återigen är både Twin Peaks och X-Files nära till hands för jämförelse och det är måttstockar som vem som helst skulle vara stolt att stå bredvid.

virginia-2Virginia är en väldigt kort, intensiv upplevelse som är bäst att uppleva i en enda sittning. Därefter bör du aldrig röra spelet igen. Detta är en titel som du bör spela en gång, helst utan att veta något om det. Du bör sitta själv med ett par hörlurar och avnjuta berättelsen som utspelas framför dina ögon och du bör njuta av varenda sekund. Virginia är det perfekta exemplet på vad ett spel kan förmedla och det är ett renodlat mästerverk.

Manuset är fantastiskt
Musiken är ännu bättre
Den grafiska designen