Party-recension: Overcooked & Worms W.M.D

Nu när hösten verkar var här på allvar sjunker temperaturerna och det blir dags att börja hålla sig inomhus mer och mer. Dagarna blir kortare och nätterna blir längre, vilket gör det till en ypperlig årstid för att slå sig ned i spelsoffan tillsammans med en grupp vänner och avnjuta ett par ordentliga partyspel. Därför har vi på X1Sverige valt att lägga upp denna recension på ett lite annorlunda sätt.

Två titlar, båda från Team 17, kommer att ställas sida vid sida för att avgöra vilken av dem som är höstens ultimata partyunderhållning. De båda titlarna är Overcooked och Worms W.M.D och de kommer att bedömas i ett flertal olika kategorier.

Upplägg

Overcooked går ut på att laga mat så snabbt och effektivt som möjligt för att kunna resa tillbaka till framtiden och förhindra att enorma mat-baserade monster tar över världen. Vi begriper inte heller hur en samarbetsfokuserad matlagningssimulator kunde få denna grundpremiss, men här står vi nu så det är lika bra att bara hänga med. Samarbete är nyckelordet i Overcooked då ett lag som inte samarbetar snabbt får det väldigt hett om öronen i köket.

overcooked-1Worms W.M.D är den senaste inkarnationen av en spelserie som funnits med oss i drygt 20 års tid. Det handlar om söta, tecknade maskar som försöker ta livet av varandra med hjälp av bazookas, exploderande får och allt däremellan. Nyheter i denna inkarnation är byggnader som kan användas som skydd, mechsuits och mycket annat men kärnan är ändå onekligen Worms.

wmd-1Variation

I Overcooked börjar spelet relativt enkelt, med lätta måltider som skall tillagas. Varje spelare (upp till fyra stycken) gör förslagsvis rätt i att ta kontroll över en specifik station, exempelvis hackande av grönsaker, servering eller disk. Det hela behöver fungera som ett välsmort urverk för att allt inte ska gå åt skogen. Efter ett par nivåer höjs utmaningen rejält då nya recept och ingredienser tillkommer samtidigt som själva miljöerna gör sitt bästa för att sätta käppar i hjulen för våra Gordon Ramsay-wannabes.

overcooked-2När det kommer till Worms W.M.D finns det en ganska trist kampanj att ta sig genom men i flerspelarläget skiner spelet som bäst. Jag kan skapa mitt eget lag av maskar som jag döper, klär och ger röster. Ingen match är den andra lik och konfrontationer med en grupp skickliga motspelare kan leda till långa konfrontationer där tur och skicklighet väger lika tungt.

wmd-2Presentation

De båda spelen är båda väldigt färgglada i designen och Overcooked följer ett gäng söta kockar som krigar med (eller mot) varandra i köket. Presentationen är enkel, men tydlig och framförallt charmig. Det må saknas egentliga personligheter hos karaktärerna men när de rusar runt som skållade råttor är detta ändå inget jag hinner tänka på.

overcooked-3Worms W.M.D lyckas med konststycket att kännas både klassiskt och nytt på samma gång. Den handritade grafiken påminner om främst Worms 2 och Worms Armageddon och sköljer bort den äckliga smaken som 3D-inkarnationerna lämnat. Spelet är helt i stil med de bästa delarna i serien när det kommer till det grafiska och även här får de starka, tydliga färgerna fritt spelrum, tillsammans med ett par fantastiskt underhållande animationer och ljudeffekter.

Sammanfattning

Både Overcooked och Worms W.M.D är två smått briljanta partyspel. Overcooked är lätt att få grepp om och de flesta kan snabbt hoppa in för att spela ett par korta rundor i denna galna kökssimulator. Se dock till att samtliga spelare känner varandra väl då det inte dröjer länge innan glåporden börjar hagla för att någon glömt att diska de smutsiga tallrikarna.

wmd-3När det kommer till Worms W.M.D är spelet kort och gott en triumf. Det är en återgång till seriens storhetstid och bjuder på tonvis med balanserade vapen och matcher som kan vara över på ett ögonblick eller pågå i timmar. Detta är utan tvekan det bästa Worms-spelet sedan Armageddon, som släpptes 1999. Det borde säga allt du behöver veta om W.M.D.

Så summan av det hela är att du kan egentligen inte välja fel mellan dessa två titlar. Det ena är perfekt för de som vill ha en snabb, galen upplevelse och det andra passar bättre för de med lite mer tålamod men som har samma krav på galenskap. Overcooked och Worms W.M.D är två av höstens bästa sysselsättningar tillsammans med goda vänner.

Två väldigt olika men lika underhållande upplevelser
Charmig karaktärsdesign i både Overcooked och W.M.D
Gott om utmaning från båda håll