Recension: ReCore

Det bästa jag kan säga för att sammanfatta ReCore är att det känns mer som ett TV-spel än någon annan titel jag har testat på hela året. Detta kan tolkas som antingen positivt eller negativt beroende på dig som person men för mig är det i allra högsta grad något positivt. Låt mig berätta varför.

ReCore utspelas långt in i framtiden på planeten Far Eden. Mänskligheten har förstört Jorden och tvingats fly ut bland stjärnorna för att överleva. Huvudkaraktären Joule är en av de som valts ut för att resa i förväg till Far Eden och se till att planeten blir beboelig och redo för resten av den överlevande mänskligheten.

recore-2Joule upptäcker dock snart att något har gått fel och att de robotar kallade Corebots som skickats för att utföra arbetet på Far Eden har blivit galna. Alla robotar, med undantag för ett fåtal, har förvandlats till farliga dödsmaskiner vilket gör Far Eden till en ökenvärld fylld av löften om ond bråd död.

Spelets inledning påminner inte så lite om Star Wars: The Force Awakens. Scenen där huvudkaraktären Rey utforskar kraschade Star Destroyers i jakt på skräp och värdefulla vrakdelar gör sig omedelbart påmind och Joule delar flera karaktärsdrag men den senaste hjältinnan i Star Wars-universumet. Tillsammans med sin robothund Mack utforskar Joule Far Eden och snubblar över en mystisk kristallkärna som leder henne in på ett stort äventyr.

Genom att matcha ammunitionen mot fienders olika färger kan jag göra större skada och det blir snabbt en underhållande dans att växla mellan olika ammo-typer för att matcha de anstormande fienderna.

Samtidigt som spelets narrativ nystas upp får vi höra korta berättelser från Joules far, mannen som skapade de kärnor som används för att driva de olika Corebots som finns på Far Eden. Narrativet är kanske inte revolutionerande på något sätt men det är ändå ett välskrivet äventyr som erbjuder precis lagom känslomässig tyngd då Joule börjar nysta i det hela för att ta reda på vad som har hänt mänskligheten och hennes far, som verkar vara försvunnen.

recore-3Det är dock i spelmekaniken som ReCore verkligen skiner. Spelet blandar lika delar skjutande med plattformshoppande och diverse pussel. Genom spelets gång låser Joule upp nya typer av färgkodad ammunition till sitt vapen. Genom att matcha ammunitionen mot fienders olika färger kan jag göra större skada och det blir snabbt en underhållande dans att växla mellan olika ammo-typer för att matcha de anstormande fienderna. Vissa fiender kan även skifta färg vilket skänker ytterligare djup till striderna.

Mellan dessa konfrontationer kan Joule och Mack (och senare även andra mekaniska följeslagare) utforska Far Eden och låsa upp nya områden genom att lösa pussel, finna nya kärnor och mycket annat. Metroidvania-känslan är ständigt närvarande och det känns uppriktigt spännande att äntligen få tillgång till ett nytt område och börja utforska dess hemligheter.

Plattformssekvenserna börjar relativt enkelt men blir snabbt riktigt utmanande. Senare i spelet krävs det rejäl fingerfärdighet för att kunna hoppa, rusha och glida mellan plattformar under hård tidspress. Det hela väcker minnen från spel som kom på slutet av 1990-talet och det tidiga 200-talet, där ett litet misstag innebär att jag snällt från börja om från början. Samtidigt som detta känns som en återgång till spel av den gamla skolan känns ReCore aldrig förlegat utan det erbjuder gott om spelmekaniska nyheter och finesser som håller upplevelsen fräsch.

recore-1Vad som däremot inte är lika trevligt är de långa laddningstiderna. Vid dödsfall i spelet går det ganska snabbt att komma tillbaka men när spelet laddas vid uppstart eller inför nya områden tar det lite väl lång tid att komma igång. När det händer väldigt mycket på skärmen samtidigt kan även bilduppdateringen ta stryk emellanåt.

Senare i spelet krävs det rejäl fingerfärdighet för att kunna hoppa, rusha och glida mellan plattformar under hård tidspress.

På andra sidan myntet har vi Microsofts nya Play Anywhere-initiativ och ReCore är den första titeln med stöd för detta. Det innebär kortfattat att om du köper ReCore till Xbox One får du automatiskt tillgång till PC-versionen och din sparfil synkas mellan de två plattformarna. Jag har testat denna funktion ordentligt under min tid med spelet och kan glatt meddela att det fungerar utan några som helst problem. Om du har en hyfsat kraftig PC kan du även få spelet att se ännu bättre ut än det redan gör på Xbox One.

ReCore blandar nya idéer med ett klassiskt upplägg och får ihop det till en rejält tilltalande helhet. Som jag sa inledningsvis är ReCore speciellt då det verkligen KÄNNS som ett spel. Det försöker inte vara en djup, medieöverskridande upplevelse utan det nöjer sig med att vara ett bra spel och det är absolut inget fel med det, snarare tvärtom. Microsoft har inlett sin spelhöst med en riktigt underhållande titel som fyller ett tomrum i Xbox One-biblioteket.

Största +
Charmiga robotkompanjoner
Utmanande plattformssekvenser
Spännande spelvärld

Största –
Långa laddningstider
Stundtals ojämn svårighetsgrad

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*