Recension: Tour de France 2016

Den årliga tävlingen är redan igång, och årsupplagan av Tour de France 2016 är nu även ute till spelkonsol för de entusiaster som inte kan få nog av tävlingen. Rutterna är planerade, folkmassan skingrad och startskottet har avfyrats. Det är nu dags att börja trampa och hoppas på fint väder under hela sträckan.

Upplägget är detsamma som själva tävlingen i sig, genom strategisk planering ska en och sitt lag ta sig igenom den långa sträckan på varje delmoment. I och med att längden på varje deltävling ligger på mellan 13-19 km så är det av största vikt att planera ut och välja sina strider, när en kraftig lutning kommer över en längre distans så vill man inte riskera att gå in i en vägg. Under tävlingen kan spelaren dock endast manuellt styra en karaktär åt gången, resterande lagkamrater går under tiden på automatik. Genom det översiktigliga verktyget kan man bestämma strategin för varje medtävlande/lagkamrat, detta för att styra över hur de ska agera när man inte kontrollerar just den personen.

tdfcover

[…] viktigt att inte bli för ivrig […]

Styrningen är väldigt simpel, du accelererar och håller en viss hastighet baserat på hur pass intryckt den högra bumpern är. Genom att hålla en lämplig hastighet så håller ens kondition sig i schack och man minimerar risken för att ”explodera” och tappa ledningen. AI:n i spelet, dina motståndare, tänker oftast med den strategin och håller sig oftast på en lämplig hastighet för att senare kunna ta ikapp en när man råkar bli lite för exalterad och tappar flåset. Därmed så är det viktigt att inte bli för ivrig i början och ”attackera” för att kunna ta sig upp i hastigheter som placerar dig långt fram. Utan man ska hellre hålla sig mitt i en klunga långt fram, följa deras strategi och hastighet för att sedan se din chans och ta ledningen.

tour-de-france-2016-4209-1

Spelet tilltalar en väldigt mycket med sin realism […]

Spelet tilltalar en väldigt mycket med sin realism, men det blir dessvärre även en nackdel i och med att det blir väldigt utdragna delmoment. 19km i spelet tar extremt lång tid att ta sig igenom om man ska hålla en passande hastighet för att kunna hålla sig i ledningen så pass länge som möjligt, men istället riskerar man att tappa modet själv då det inte är så mycket som händer. Vid långa och händelselösa sträckor kan man såklart styra och planera lagets strategi för att sedan snabbspola sig igenom vissa sträckor för att hålla intresset varande, Problemen som uppstår där är då att ditt upplägg inte kan läsa av när motståndarna bestämmer sig för att utföra sin ”attack” och trampar på för att höja sina hastigheter, några sekunder av ouppmärksamhet kan bli kostsamt och placera dig sist.

Tour de France 2016 är kort sagt ett spel som har sina charmiga sidor, men i slutändan faller platt på sitt intensiva försök till realism. Ett sportspel brukar i regel kämpa för realism men begränsar det samtidigt för att kunna hålla sig fräscht och aktivt, exempelvis genom att korta ner tiden som krävs för att avsluta ett delmoment/tävling/match. Det är dock ett bra spel för den inbitna Tour de France entusiasten.

Realism kring behov av strategi samt konditionsstyrning

Väldigt utdragna tävlingar
Bristande grafik