Recension: Deadlight: Director’s Cut

När Deadlight släpptes som en XBLA-titel för flera år sedan omgärdades det av enorm hype. Som en del av Microsofts Summer of Arcade-program hade titeln från Tequila Works alla ögon på sig. Deadlight visade sig vara ett otroligt stämningsfullt äventyr genom en zombieinfekterad värld som samtidigt förmedlade stark 80-talskänsla eftersom det utspelas under just detta årtionde. Samtidigt led det av vissa problem som höll det från att bli en riktig klassiker.

image (49)Nu är Deadlight tillbaka med en ny version, titulerad Director’s Cut. Det är fortfarande samma spel men det har fått en uppgraderad presentation och även en utökad kampanj och ett par andra nyheter.

Om du inte har spelat Deadlight tidigare är Director’s Cut det bästa sättet att uppleva spelet. Vi får återigen stifta bekantskap med Randall, en man som lyckats hålla sig vid liv under den zombieapokalyps som tagit över stora delar av världen. I spelets inledning går det illa för den grupp som Randall har slagit följe med under den senaste tiden och Randall blir tvungen att klara sig själv. Han har hört rykten om en säker plats inte långt från där han befinner sig och ger sig därför ut på en resa genom 80-talets Seattle för att rädda sig själv och kanske även hitta svar på vad som hänt hans anhöriga.

Det som följer är en stämningsfull resa där Randall måste slå, skjuta och pussla sig genom en värld där i princip allt och alla försöker döda honom. Randall får med jämna mellanrum tillgång till diverse skjutvapen men det är ont om ammunition och vår hjälte får istället använda diverse knep för att hålla sig vid liv.

image (50)En brandmansyxa blir snabbt Randalls trogne vapendragare men även miljöerna är till hjälp. När Randall möter en handfull zombier kan han oftast hantera dem relativt enkelt men under flera sekvenser är det bättre att fly för att kunna slåss en annan dag. Randall orkar heller inte slåss hur mycket som helst utan att bli utmattad och när det händer blir han en enkel match för en grupp anstormande odöda.

Under Randalls resa genom Seattle möter han på en rad olika sidokaraktärer i en rad olika miljöer. Tequila Works har lyckats oväntat bra med att skapa varierade miljöer trots att spelet utspelas på ett relativt litet område. Sekvensen där Randall tvingas ned i kloaksystemen är dock lika frustrerande nu som när spelet ursprungligen släpptes.

Det finns ytterligare ett par irritationsmoment som följt med spelet genom åren. Kontrollen är fortfarande lite halvdan och striderna kan kännas aningen klumpiga. Jag har också stött på en rad buggar genom spelet som gjort att när jag laddat vid en specifik sparpunkt har Randall istället börjat falla genom spelvärlden, vilt skrikande mot en grå bakgrund. Detta fortsätter i all oändlighet tills dess att jag väljer att ladda spelet igen och hoppas på att problemet åtgärdats. Det händer inte hela tiden men tillräckligt ofta för att jag ska störa mig på det. Bilduppdateringen har dock förbättrats och spelet ser överlag betydligt bättre ut nu.

image (51)Spelets stora nyhet är ett överlevnadsläge där det gäller att stå emot vågor av anstormande zombier. Detta är inget revolutionerande och även om det bjuder på godkänd underhållning är det ingenting som stannar kvar i minnet någon längre tid. Det gör däremot kampanjen, som är lika underhållande nu som när spelet släpptes.

Deadlight: Director’s Cut är en nyversion som på de flesta punkter förbättrar originalet men som misslyckas med att rätta till de största problem som fanns från start. Det är dock en otroligt stämningsfull upplevelse som är väl värd din uppmärksamhet.

Tät stämning
Gott om 80-talsnostalgi
Spännande