Recension: The Technomancer

Under hela tiden som jag spelade The Technomancer fick spelet mig att tänka på helt andra spel – tyvärr spel som överlag är bättre än The Technomancer, och som jag hellre hade spelat. Spelet är utvecklat av Spiders, som tidigare skapat Mars: War Logs, vilket jag inte var medveten om när jag spelade The Technomancer och inte heller har spelat, men det ska tydligen vara ett cyberpunk-RPG som utspelar sig i samma universum. Alltså – mänskligheten har koloniserat mars och på mars händer en massa hemska saker, för människor suger.

image (52)Mänskligheten på mars är indelad i ett antal olika faktioner, alla med olika motiv, och det är storyn som är The Technomancers starkaste kort. Inte bara mars faktioner är intressanta, även karaktärer spelaren stöter på under spelets gång är välskrivna och överlag intressanta nog att få mig att fortsätta spela.

Det hela dränks dock i en våg av små, små tekniska bekymmer som The Technomancer hela tiden brottas med. Stridssystemet är ok och påminner om en rad andra action-RPG:s, för mig åkte tankarna till en början till Fable-serien, men efter att spelet i första uppdraget introducerade systemet som låter mig låsa en fiende i mitt sikte för att cirkulera runt honom, anfalla och försvara mig, så kastades jag tillbaka till The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Ocarina of Time introducerade just exakt samma stridssystem och gjorde det nästan perfekt på första försöket, och The Technomancer haltar tyvärr något här.

image (53)Även animationerna går att diskutera ganska länge. Karaktärerna som spelaren möter är förvisso animerade, men de känns extremt stela, ungefär som i Oblivion eller Fallout 3, fast det är inte 2006 längre, det är 2016 och The Technomancer kommer inte undan.

I stort känns The Technomancer som en elev som suttit i samma klassrum som Fable, Fallout 3, Oblivion och Zelda och gjort sitt bästa för att kopiera de andra elevernas prov, men inte lyckats fullt ut. Spelet känns ofta som en titel som egentligen hör hemma i den förra konsollgenerationen med med en uppdaterad HD-grafik istället, och jag kommer tyvärr inte ifrån att stridssystemet känns klumpigt och stelt, att karaktärerna är stela och livlösa, och att systemen för både nivåer och för vapenuppgraderingar känns plankade från tio andra spel som gjorde det på samma sätt som The Technomancer fast mycket bättre. Musiken har jag också ganska svårt för, det är technoremixar som loopas i bakgrunden, och jag kan med handen på hjärtat inte säga om musiken ändrades från första timmen till tionde timmen. Jag tror inte det, men jag är öppen för att jag eventuellt har fel där.

image (54)Med det sagt – spelet är ambitiöst och stort, med massvis med uppdrag, sidouppdrag, och karaktärer. Miljön på mars är ungefär som väntad fast intressantare – allt är inte röd öken alltså, och röstskådespelarna gör överlag sitt bästa för att skaka liv i de stela karaktärsmodellerna som de spelar. Om du gillar spel som Knights of the Old Republic eller tidigare nämnda Oblivion, Fallout, eller Fable, då tycker jag att du kan ge The Technomancer en chans. Det är ett stort spel från en förhållandevis liten studio, och jag ser fram emot vad Spiders skulle kunna prestera med några fler titlar under bältet och en liten större budget.

Storyn är bitvis mycket intressant och nästan filosofisk
Karaktärerna är för det mesta intressanta

Många tekniska missöden