Recension: Party Hard

Vi har alla varit där. Vi har alla haft samma upplevelse och samma tankar åtminstone någon enstaka gång. Den där känslan som uppstår klockan 03:00 på natten när grannarnas musik fortfarande dunkar så högt att det skakar i väggarna och du ligger klarvaken med blodsprängda ögon.

Vi har alla önskat att vi på något sätt kunde få tyst på grannarna och de flesta av oss har säkerligen funderat på diverse brutala sätt att få täppa till truten på festprissarna bara för att kunna avnjuta härligt mörker och underbar tystnad.

Party Hard 3Det som skiljer oss från den spelbara huvudkaraktären i Party Hard är att vi själva väljer att inte göra något åt det hela. Ett par hårda knackningar på väggen eller ett argt samtal till störningsjoursen brukar räcka, sedan ger vi upp. För huvudkaraktären i Party Hard är måttet dock rågat och han ger sig ut på en hämnarresa mot festande nattugglor runt om i världen.

Party Hard kan enklast beskrivas som ett lugnare Hotline Miami. Det gäller för mig som spelare att ta livet av samtliga deltagare på olika fester utan att bli ertappad. Jag kan förklä mig till pizzabud, knuffa folk från balkonger eller ”råka” stöta till någon så att de ramlar med huvudet före ner i en grill. Spelet låter mig bli kreativ med mina brottsliga aktiviteter men det gäller att planera noga och se över situationen. Om någon ser mig avsluta någons liv för att få avnjuta lite sömn tillkallas polisen snabbt och då är det kört.

Party Hard 2Det hela börjar relativt simpelt med lokala kvartersfester och liknande. Snart dras svårighetsgraden upp rejält och spelet blir mer galet för varje ny nivå. Jag likviderar en hel partybåt till tonerna av dunkande technomusik och jag får även ta mig an motståndare som är eller mindre grundade i verkligheten, utan att avslöja för mycket.

Den grafiska stilen i Party Hard är fantastisk med sina färgstarka pixlar och fantastiska musik. Svårighetsgraden kan som sagt vara hög emellanåt och Party Hard påminner ofta om ett riktigt knepigt pusselspel där trial and error är en nödvändighet för att lyckas. Sakta men säkert lär jag mig karaktärers rörelsemönster och ju mer jag iakttar mina framtida offer desto lättare blir det att lägga upp en strategi.

Party Hard 1Party Hard simulerar det som skulle hända om vi människor saknade moraliska spärrar, vad som händer när en individ pressas till absoluta bristningsgränsen och får ge utlopp för all ilska och frustration som han eller hon bär inom sig. Det hela hade lätt kunnat tippa över och framstå som riktigt smaklöst men Party Hard är skapat med så pass mycket självdistans och morbid humor att det aldrig blir obehagligt.

Istället är det en underhållande indiepärla som är perfekt att plocka fram under hemmafesten för några goda skratt. Eller kanske för att få utlopp för frustrationen klockan 03:00 när grannarna fortfarande inte kan hålla tyst…

Originell grundpremiss
Läcker presentation
Klurigt och utmanande