Recension: Resident Evil 6

I år markerar 20 år sedan vi först fick träffa på S.T.A.R.S.-medlemmarna Jill Valentine och Chris Redfield. Och 20 år senare har T-virusets alla mutationer hemsökt spelares drömmar och skapat en hel franchise med filmer och spin-offs. Nu kommer den sjätte stora upplagan i serien, Resident Evil 6, till den nuvarande generationen av konsoler. Ladda vapnet, gör dig redo att springa, och vad du än gör: skrik inte.

resident-evil-6-1920
Resident Evil 6 har sin historia uppdelad i fyra separata kampanjer, som alla knyter ihop med varandra i slutändan. En del kretsar kring Leon S. Kennedy, känd från Resident Evil 4, och hans kamp mot en odöd härd som infekterat en festlighet till presidentens ära där det planerades att erkänna för allmänheten om statens tidigare affärer med Umbrella Corp. Tillsammans med Helena Harper kämpar de tillsammans och strävar efter att rädda hennes syster.
Parallellt med detta finns även en historia som kretsar kring Chris Redfield som nyligen landat i Liangshiang där ett nytt utbrott av det muterade C-viruset plågar staden.
De två andra segmenten är inte helt parallella, historian kring Jake Muller äger rum ca ett halvår innan incidenten vid presidentens fest och fungerar som en prolog för karaktären innan han dyker upp i andra kampanjer. Den sista kampanjen kretsar kring Ada Wong och börjar separat för att sedan knytas ihop med resterande kampanjer som följer.

ss_f055c0f53adfc31cb72d51ddc4db51cfc9b07525.1920x1080
Mycket av spelmekaniken påminner om Resident Evil 4 och 5, med ett ”över axeln” perspektiv som gör att man nästan alltid har karaktärens rygg i synfältet. Det positiva med detta är att det blir mycket enklare att få fienden i sitt synfält till skillnad från de första spelen som kom ut. Det negativa är dock det otroligt diffusa hårkorset. Marginalerna är väldigt breda för siktet så det enda man kan förlita sig på är när lasersiktet träffar fienden, vilket blir ytterst irriterande då en zombie ofta vinglar fram och tillbaka i sitt lobotomerade tillstånd. Med en klassisk taktik som ”skjut de i huvudet för att döda dem helt och hållet” så öppnar det upp rätt många tillfällen med frustration när ens ammunition snabbt tar slut.

”[…] vatten- och ljusreflektioner som är en fröjd att se.”

Resident Evil 6 kom först ut till förra generationens konsoler, och har vid den här releasen fått sig en renovering i upplösning och grafik. Detta märks på de väldigt noggranna detaljer man märker av gällande vatten- och ljusreflektioner som är en fröjd att se. Dock märker man att fokus har legat på de detaljer som syns mest, karaktärer och objekt av intresse, och allt annat har helt enkelt blivit puttad åt sidan. Visst är det vackert när våt asfalt gnistrar verklighetstroget, men om innehållet i en öppen lastbil ser ut som ett gäng fyrkanter med ett par bildfiler påklistrade på sidorna så blir jag personligen besviken. För mig ligger skönheten i detaljerna.

Då spelet är gjort för att spela i par så har varje karaktär en partner som en vän/bekant kan köra som, antingen lokalt via delad skärm eller online. Det är väldigt underhållande att spela tillsammans med människor, och i vissa situationer känns det nästan nödvändigt då AI:n för de datorkontrollerade spelarna inte är den bästa. Väldigt många stunder märker man av att den andre är någon helt annanstans eller att de helt enkelt står i vägen och inte kan flytta sig. Under strider så fungerar det dock avsevärt bra, men det tar väldigt ofta lång tid för den att komma till ens undsättning.

resident-evil-6-review-2

”Det är väldigt underhållande att spela tillsammans med människor […]”

Resident Evil 6 är allt som allt ett underhållande dramatiskt skräck-spel men en historia som gör ett bra jobb att sammanfläta historier för att klargöra alla frågetecken som kommer längst vägen. Trots irritationsmoment och smådetaljer man stör sig på så känns det fortfarande som en spelserie som ständigt försöker att utveckla sig för varje titel de släpper.

Ljus och vätske-dynamiken som ger en vacker spegling
En intressant och dynamisk historia som utvecklar sig under spelets gång

Jobbigt sikte som försvårar strider