Recension: Halo 5: Guardians

Halo-serien har alltid utöver sina episka kampanjer varit mest känd för sitt flerspelarläge. Spelen i denna anrika serie har länge levererat fantastiska flerspelarupplevelser och det faktum att folk höll servrarna för Halo 2 till PC vid liv långt efter att de stängdes ned talar sitt tydliga språk.

image (10)Master Chief må vara seriens frontfigur men den riktiga stjärnan har alltid varit flerspelarläget. Halo 4 hade även det ett mycket underhållande flerspelarläge men hade problem med att hålla spelarna kvar. Vi minns också alla de problem som The Master Chief Collection hade förra året men det verkar som att 343 Industries tagit till sig av den kritiken ordentligt. Efter mina många timmar med flerspelarläget i Halo 5, både före och efter lanseringen, har allting rullat på utan några som helst problem.

Faktum är att Halo 5 bjuder på en av de bästa flerspelarupplevelser jag någonsin upplevt i något spel överhuvudtaget. Anledningen till detta kan beskrivas med ett enda ord: Warzone.

Detta nya läge är kort och gott en revolution för Halo och erbjuder storslagna uppdragsbaserade strider som känns olika allt annat på marknaden.

image (12)Warzone kan enklast beskrivas som en större version av seriens Big Team Battle och går ut på att två lag kämpar på en stor karta om kontroll över olika områden. På kartan finns inte bara mänskliga spelare utan diverse datorkontrollerade motståndare. Genom att döda dessa och de mänskliga motståndarna får lagen poäng och först till 1000 poäng vinner. Det går också att nå seger genom att förstöra fiendens bas.

Warzone-matcher hamnar ofta runt 20 minuter i speltid och med två bra lag vänder segerns våg flera gånger under varje match vilket skapar en otrolig nerv och spänning. Den rena skalan på matcherna är också smått spektakulär och kartorna är varierade och lär bli ikoniska inom en snar framtid.

Om du föredrar det mer traditionella upplägget i Halos flerspelarläge finns Arena för att stilla din hunger. Här finns de lite mindre kartorna och det snabba tempo som Halo är känt för. Klassiker som Slayer och CTF finns med tillsammans med lägen som det otroligt underhållande SWAT. Även i Arena är banorna ypperligt designade och håller en otroligt hög lägstanivå.

image (9)Annars är den största nyheten det nya REQ-systemet. Det fungerar ungefär som Burn Cards i Titanfall och ger mig som spelare tillgång till flera föremål som kan vara avgörande i stridens hetta. Genom att göra bea ifrån mig i matcherna samlar jag på mig REQ-poäng som jag kan spendera på nya vapen, fordon och mycket annat. Om jag har sparat ihop mina poäng för att kunna skaffa ett krypskyttegevär gäller det dock att jag håller mig vid liv. Dör jag försvinner nämligen föremålet och är borta för resten av matchen. REQ-systemet introducerar ett element av resurshantering som serien inte innehållit tidigare pch upplevelsen förhöjs ännu mer av detta. Det är dock värt att notera att REQ-systemet endast är tillgängligt i Warzone.

Kampanjen i Halo 5 må vara lite för kort för sitt eget bästa men detta vägs upp rejält av flerspelarläget som med säkerhet kommer att hålla spelare sysselsatta under veckor, månader och förmodligen även år.

Warzone är det bästa som hänt Halos flerspelarläge på flera år
Fantastiska kartor
REQ-systemet