Recension: Blues and Bullets – Episode 1

Blues and Bullets bygger på en av de mest spännande idéer jag sett i spelsammanhang på väldigt lång tid. Jag som spelare får nämligen ta kontroll över en åldrande Eliot Ness, den federale agenten som var en stor bidragande faktor till att gangstern Al Capone hamnade bakom lås och bom. Vår yngre generation känner förmodligen igen Ness bäst genom Kevin Costners gestaltning i mästerverket The Untouchables.

Blues and Bullets 1I Blues and Bullets – Episode 1 möter vi dock en annan sida av Ness. Han har blivit till åren och lämnat karriären som federal agent för att driva en liten restaurang iställe. Detta som en följd av ett fall med kidnappade barn som han inte lyckats lösa under sin karriär. I spelets inledning får vi se glimtar av vad som hänt dessa försvunna barn och det är här äventyret sedan tar sin början.

Spelet presenteras som en klassisk noir-berättelse med en till största del svartvit grafik som glimtar till med inslag av olika färger, främst rött. Det är ett effektfullt knep som vaggar in spelaren i stämningen som spelet vill förmedla. Resten av presentationen håller dock inte riktigt lika hög klass och grafiken laggar till emellanåt och är överlag relativt ojämn. Vissa karaktärsmodeller, inklusive Ness, ser riktigt bra ut samtidigt som sidokaraktärer har rejäla drag av Uncanny Valley.

Spelmekaniskt sett är Blues and Bullets en blandning mellan Telltales äventyrsspel och en rälsskjutare. Majoriteten av spelet spenderas med undersökningar av olika miljöer samt dialoger. Ibland bryts detta av med mer actionfyllda sekvenser där Ness knäpper fiender på löpande band. Dessa sekvenser är inte märkvärdiga på något sätt och själva skjutandet är ytterst simpelt men de är ändå ett välkommet avbrott emellanåt.

Blues and Bullets 2Själva berättelsen är spelets största styrka och är även det som håller mitt intresse vid liv. Flera av röstskådespelarna är rent ut sagt usla och klarar inte av att leverera sina repliker med inlevelse. En poliskaraktär som introduceras tidigt är värst av dem alla och blir snabbt riktigt irriterande.

Det är svårt att säga vart Blues and Bullets kommer att ta vägen i framtida episoder. Ramverket är presenterat i och med denna episod och pjäserna är uppställda. Förhoppningsvis kommer utvecklarna att leverera ett spännande spel där handlingen tar oss på intressanta vägar. Det är dock för tidigt att säga något om den totala upplevelsen redan nu och även om potentialen finns där känns den första episoden en smula opolerad.

Blues and Bullets 3Men det går inte att döma en bok efter omslaget eller ett spel efter dess första episod. Blues and Bullets må vara en medioker upplevelse sett till spelmekaniken men som en historieälskare har jag svårt att stå emot min nyfikenhet kring vad som kommer att hända denna fiktionella version av Eliot Ness. Jag väntar alltså med spänning på nästa episod och hoppas att utvecklarna rättar till de problem som drar ned denna första episod.

Upplägget är minst sagt spännande
Den grafiska stilen är stämningsfull

Röstskådespelarna