Recension: TEMBO the Badass Elephant

Blir ni överraskade av en plötslig invasion? Är deras krigsstyrka överväldigande? Ingen fara, ett snabbt samtal över djungel-telefonen så kommer Tembo till er undsättning. Sun Tzu glömde att nämna den viktigaste krigsregeln av dem alla: skicka aldrig en armé till att göra en elefants jobb.

Tembo är ett arkadspel i två dimenionsell-stil skapat av SEGA och Game Freak, kända för Sonic the Hedgehog och Pokémon-spelen. Mekaniken är relativt simpel med endast hopp- och attack-knapp utöver rörelse med styrspaken. Ytterligare möjligheter finns dock genom kombinationer av dessa, allt från att hoppa upp och göra ett kometnedslag till att snurra och studsa likt SEGAs egna igelkott. Det påminner väldigt mycket om det första Rayman-spelet, man märker att det är mer SEGA än Game Freak bakom spelet. Den bekanta mekaniken ger dock en familjär känsla till det hela.

TemboXOCOv
Spelet börjar, i vanlig ordning, med en invasion av en fientlig styrka som startar med att förgöra allt i sin väg. Den lokala jordnöts-armén är dock inte tillräckligt för att besegra fienden. En större kraft krävs för att besegra dem, en starkare, och högljuddare. Ett samtal är allt som krävs för att Tembo ska komma till undsättning!
Efter en snabb genomgång av spelets olika kontroller och mekaniker så är det dags att ge sig ut i korselden för att bekämpa eld med ett par betar och vattenfylld snabel. Medan staden faller i småbitar så räddar man civila och krossar den attackerande styrkan, en soldat åt gången.

tembo-elephant
Arkadspel kan vara väldigt underhållande, men oftast tappar de en del i och med att de inte har lika stort innehåll som vanliga spel. Detta brukar kompenseras med extra saker så som samlarobjekt i nivåerna, hemligheter, eller variation på andra sätt. Tyvärr så tappar Tembo lite på de flesta fronter genom att vara väldigt linjärt. Det är inte mycket utrymme för upptäckande likt andra arkadspel. Det enda man kan göra är att besegra fiender och befria tillfångatagna civila. Även om spelet har sin charm i sina humoristiska utspel och animering så känns spelet väldigt litet. Det känns tråkigt att säga, men spelet lever tyvärr inte helt och hållet upp till sitt namn.

Bekant känsla
Humor

För linjärt och enkelspårigt