Recension: Shovel Knight

En rejäl retrovåg har svept över spelvärlden de senaste åren. Många utvecklare har anammat känslan och uppläggen från klassiska 80-talstitlar vilket har gett oss en rad moderna klassiker. De flesta av dessa titlar får dock ställa sig åt sidan då en ny kung har tagit plats på retro-tronen och det är en blå riddare beväpnad med spade.

Shovel Knight 1Shovel Knight från utvecklarna Yacht Club Games är ett fantastiskt kärleksbrev till allt vi minns med klassiska spel som Mega Man och Duck Tales. Vår hjälte Shovel Knight ger sig ut på spännande äventyr på jakt efter den ondskefulla Enchantress och hennes hejdukar. Vad som följer är mästerligt plattformshoppande genom en lång rad nivåer som avslutas med bosstrider mot andra riddare.

Uppläggsmässigt är kanske Shovel Knight inte särskilt nyskapande men det försöker inte heller vara det. Kartan över spelvärlden påminner en hel del om Super Mario Bros 3 och spelmekaniken känns ofta direkt hämtad från tidigare nämnda Mega Man och Duck Tales. Shovel Knight får tillgång till nya specialattacker allteftersom spelet fortgår och han kan med hjälp av sin spade studsa på fiender.

Shovel Knight 2Trots att nivåerna i sig är relativt linjära finns det tydliga spår från Metroidvania-genren då världen är full av hemligheter och dolda gångar att finna. Detta gör det värt att besöka nivåer flera gånger för att komma åt nya områden med hjälp av nya förmågor. Den som letar extra noga kan även stöta på en gömd nivå där inga mindre än Battletoads väntar. Denna nivå tar retro-känslan till nya höjder och anammar mycket av det som har gjort det första Battletoads-spelet till en kultklassiker.

Shovel Knight är ett spel som bevisar att 80-talet fortfarande kan vara relevant. Spelet plockar de bästa idéerna och sätter sin egen spinn på dem för att skapa något som känns nytt och välbekant på samma gång. Frågan är om spelet tilltalar den yngre publiken på samma sätt? Med ett så starkt fokus på retrospelande kan det vara svårt för spelare födda på den senare delen av 90-talet och framåt att förstå alla referenser och på allvar avnjuta upplägget.

Shovel Knight 3Efter några timmar med spelet känns detta dock mer som ett hypotetiskt problem snarare än ett faktiskt. Detta eftersom Shovel Knight är helt vansinnigt roligt att spela. Det är utmanande utan att bli för svårt och det går en fin balansgång mellan inspiration och en ren kopia av andra titlar.

Shovel Knight är ett av de mest uppmärksammade spel som har finansierats med hjälp av Kickstarter under de senaste åren och med facit i hand är det lätt att förstå varför. Jag har många fina minnen från spel jag spelade under min uppväxt men när jag går tillbaka till dem idag blir jag oftast besviken över att de inte är lika bra som jag minns dem. Shovel Knight är spelet som är exakt lika bra idag som det var för över 20 år sedan, det råkar bara vara släppt under 2015.

Kontrollschemat fungerar perfekt
Musiken är enastående
Tonvis med utmaning och hemligheter