Recension: Zombie Army Trilogy

När Sniper Elite III släpptes förra året hyllade jag det för dess solida skjutmekanik och den oväntade utmaningen som följer när jag skjuter nazister i testiklarna. Utvecklarna Rebellion har genom åren kompletterat sina Sniper Elite-titlar med något de kallar Zombie Army. I stil med Zombies-läget i flertalet Call of Duty-spel har detta varit charmiga bagateller som tilltalar reptilhjärnan snarare än taktikern i spelaren.

image (8)Nu har dessa fristående titlar samlats i Zombie Army Trilogy och resultatet är kanske inte lika varierat som Sniper Elite-serien men däremot bjuder det på oväntat mycket köttande och flera härliga stunder. Dessutom kan det upplevas tillsammans med flera vänner.

Just det, Zombie Army Trilogy har stöd för fyra spelare samtidigt, vilket ofta hamnar i direkt relation till hur underhållande spelet är. Som ensam spelare får jag känslan av att vara en sista överlevare i en värld fylld av odöda och detta har definitivt sin charm. Efter några nivåer blir det dock en smula långtråkigt och jag sneglar istället på Sniper Elite III som med sitt stora fokus på smygande och planering får mig att tråna.

image (7)När jag en stund senare hoppar in i en match tillsammans med ett gäng andra spelare händer det något jag inte väntat mig. Spelet förvandlas från en ganska generisk zombieskjutare och förvandlas till en galen, enormt underhållande actionfest där antalet zombier endast matchas av antalet kulor som penetrerar deras halvruttna kroppar. Den lilla dos av taktik som fanns kvar från Sniper Elite kastas ut genom fönstret till fördel för otroliga mängder huvudskott, exploderande kroppsdelar och allt annat som hör hemma i George A. Romeros vildaste fantasier.

Zombie Army Trilogy är i sina bästa stunder så vansinnigt underhållande att jag skrattar högt hemma i soffan och jag har inte det minsta dåligt samvete när jag kombinationen krypskyttegevär + explosiv tunna för att skapa ett brinnande inferno av vrålande zombier.

Men när vännerna försvinner finner jag mig tillbaka hos de första intrycken. Spelet är fortfarande underhållande men det är plötsligt något som saknas och jag börjar att granska spelet djupare. Grafiskt sett är det egentligen inget att hänga i julgranen, med trista texturer och en överlag ganska blek fiendedesign.

image (6)Vapnen känns bra och tidsenliga men i en så pass extrem alternativ verklighet hade jag föredragit om även vapnen vågat gå ett par steg längre. Uppdragsstrukturen är även den relativt medelmåttig och saknar den variation jag önskar för att mitt intresse ska hållas vid liv under längre sessioner.

Zombie Army Trilogy är ett spel som står och faller helt beroende på din situation för spelande. Tillsammans med vänner är det stundtals uppe och nosar på toppbetyg sett till rent underhållningsvärde men på egen hand hamnar det någonstans närmare mitten på betygsskalan. Höga toppar och några relativt djupa dalar gör att det slutgiltiga betyget hamnar någonstans mitt emellan.

Vansinnigt kul i flerspelarläget
Zombier verkar aldrig bli omoderna
X-Ray-sekvenserna är tillbaka!