Recension: Assassin’s Creed Chronicles: China

Bara ett knappt halvår efter lanseringen av Assassin’s Creed: Unity är en ny del i serien redan här. Det rör sig dock inte om ett fullfjädrat inlägg utan om den första delen i det nya sidospåret Chronicles.

I AC Chronicles: China tar jag mig an rollen som Shao Jun, en lönnmördare som sedan tidigare figurerat i en av de anknytande animerade filmer som baseras på Assassin’s Creeds universum.

AC Chronicles 1Shao Jun börjar spelet som en fånge men är efter ett par ögonblick ute på hämndresa genom 1500-talets Kina. Det hela utspelas ur det alltmer populära 2.5D-perspektivet, vilket innebär en betydligt mer linjär upplevelse än AC-fans kanske är vana vid.

Det finns en tydligt utstakad väg från början till slut på varje nivå blandat med vissa små sidospår men för det mesta är det raka rör som gäller. Shao Jun vet hur hon ska sköta sig i strid men under större delen av äventyret gör hon bäst i att hålla sig i skuggorna. Ett simpelt men effektivt smyg-system låter karaktären klättra längs kanter, gömma sig i grottor och mycket annat.

AC Chronicles China 2Den kinesiska spelvärlden målas upp med en grafisk stil som påminner om traditionella Gongbi-målningar. Stilen passar äventyrets ton bra samtidigt som den är riktigt trevlig att titta på. Överlag är Chronicles: China en trevlig upplevelse, faktiskt. Äventyret pågår i ett raskt tempo och de spelmekaniska element som finns används väl utan att bli alltför tjatiga.

Samtidigt kan jag inte släppa känslan av att konceptet har betydligt större potential än vad som levereras här. För bara ett par år sedan visade Mark of the Ninja hur smygande 2D-action skall göras och även om AC Chronicles: China inte är ett dåligt spel på något sätt får det vackert stå i skuggan av genrens mästare. Det känns som att utvecklarna Climax Studios valt att spela på lite väl säkra kort emellanåt och försöker påminna för mycket om de ”stora” Assassin’s Creed-spelen istället för att verkligen försöka göra något eget. Källmaterialet blir en välsignelse och en förbannelse på samma gång.

AC Chronicles China 3Upplägget med Chronicles-spelen har som sagt potential och även om just China är en underhållande upplevelse är det inte särskilt mycket mer. Tidsperioden är spännande och jag kan inte skaka av mig känslan av att detta borde ha varit ett fullfjädrat Assassin’s Creed istället för att ”gömmas undan” i ett mindre spel. Ytterligare två delar i Chronicles-serien är att vänta under året och då kommer vi att få besöka både Indien och Ryssland. Chronicles: China har lämnat mig med tillräcklig mersmak för att jag ska se fram emot att få testa kommande delar men jag hoppas att utvecklarna vågar ta ut svängarna lite mer i framtiden.

Den låga prislappen gör dock sitt för att höja mervärdet på Chronicles: China. Du får ett relativt väl tilltaget äventyr som kommer att underhålla i flera timmar för en summa som hamnar en bra bit söder om hundralappen, vilket får ses som ett rejält kap. Hungrar du efter mer Assassin’s Creed är Chronicles: China en trevlig aptitretare, även om jag tycker att det borde ha varit en huvudrätt.

Presentationen
Låg prislapp
Gott om smygande